Skolan
1
sakfrågorna 2014
Nu är det mycket nära till den stora dagen och svenska folket har så smått börja tänka tanken att de ska rösta och frågan som dyker upp är: vilken är den viktigaste aspekten för mig och för Sverige? Det blev skola på tronen.
Skolan tog hem förstaplatsen, och tronen andas framtidshopp i historieskrivningen:
Det var inte Den förlorade Skolgenerationen som tappade kunskapen. Det var den vuxna generationen som beslutade för den som tappade kunskapen.
Det var inte Den förlorade skolgenerationen som svek utbildningen. Det var utbildningen som svek dem.
BAKGRUND
På 90-talet förändrade beslutsfattarna svensk skola i grunden. Ett stort pedagogiskt experiment som inte kunde motiveras på något sätt i fakta, forskning eller beprövad erfarenhet. De vi sett de senaste 20 åren (direkt efter att förändringen genomfördes) är ett unikt ras. Inget annat land inom OECD har varit i närheten av ett fritt fall över hela linjen som det svenska sedan PISA infördes, och det handlar om 34 länder.
Alla har känt till raset flera år, men effekten av senaste PISA (kallas PISA-chocken 2012) blev konsensuset; något måste göras och det går inte att ha motstridiga teorier till orsakerna bakom raset. Man når till slut en punkt. När obehaget blir för stort. Man når till slut en gräns. Man når till slut insikten att Sverige som kunskapsnation i ordets ursprungliga mening inte finns längre.
Man når till slut insikten att raset är bottenlöst.....
Inga andra teorier har bäring: raset beror på den brutala förändringen, experimentet. Mätinstrumenten är entydiga; de enda jämförelsepunkterna: historien och omvärlden. Slutledningsförmågan hos våra beslutfattare är visserligen den svagaste inom OECD, och den totala analysförmågan hos svenska folket är inte på hög nivå vid en internationell jämförelse men det finns tillräckligt många kompetenta som kan tolka orsakssambandet. 1. Svensk skola var på toppen i alla mätningar fram till 90-talet. Då genomfördes revolutionerande förändringar. Samtidigt inleddes det unika raset vars konsekvenser för landet vi bara kan ana idag.... 2. Under samma tidsperiod har omvärlden som behöll det gamla skolssystemet visat helt andra resultat, tex våra grannländer. Och när Finland, som är det enda land i världen med samma skolsystem som Sverige på punkt efter punkt behöll den gamla modellen gick åt motsatt håll och idag är i världstoppen, ja då är det ju rätt svårt göra några andra analyser.....
SVERIGE 2014
Skola fungerar inte i en valrörelse. Det är en långsiktig fråga. En mandatperiod är fyra år.
Politiker ska inte prata om skolan. Det är slutsatsen efter ett halvårs fördjupning i ämnet. Skälen är tre:
1. Långsiktigheten (ingår inte i mandatperioden)
Full effekt av en förändrad politik tar 20 år, det vet vi i Sverige 2014. Och tar ju några år, kanske 4-5 år innan man kan se några mätbara förändringar , såklart. M och S vill helst inte prata skola, och när de gör det pratar de om ganska betydelslösa aspekter, tex mindre klasser, mer tid för eleverna, och saker som inte hade med raset att göra, eftersom det är enda politiska åtgärderna som är mätbara inom en mandatperiod (lärartäthet, antal timmar osv). Reinfeldt pratar inte skola överhuvudtaget, och jag tycker det hedrar honom. Känns som en helt korrekt relation till något som inte ingår i mandatsfären. Hans förhållande till skolan är som hans förhållande till sex och barnafödande och sånt som politiken ska hålla sig ifrån, och det finns saker som politiker inte ska prata om.
2. Personliga känslor, kopplingar
Man har funderat över politikernas hållning, tex Reinfeldt, och undrar om han inte gjort upp med katastrofåren 94-2011, och det var kanske så att han på ett personligt plan trodde på den rådade svenska pedagogiska trenden? (Den mest konkreta förändringen och kanske den punkt som haft störst direkt påverkan på raset -betygsförändringen- är det få politiker som pratar om, men det går ju knappast bli tydligare när man läser den här sidan Betyg i Sverige och vet vilken betydelse betyg har för kunskapsintag, och sedan jämför ländernas upplägg och Sveriges och övriga världens utveckling under perioden...).
Dagens politiker måste släppa kopplingen till historien. Det får ju inte bli så att de känner sig bakbundna av det som hände för 20 år sen. Svensk skola får aldrig sabbas av politiskt käbbel. Helt andra politiker idag, partierna är förändrade och alla partier har precis lika stort ansvar för utvecklingen.
3. Ingen debatt
Dt är klart att det har funnits vattendelare och politiska debatter inom skolområdet men siffror och forskning ger entydiga svar och det är som Reinfeldt säger: "vi litar på fackmännen som kan det där", och skola är som utrikespolitik, man har försökt nå samförstånd, och det kan iofs vara farligt att lita på fackmän som spårar ur i en pedagogiskt trendriktning med sektliknade drag, en försökskanintrend för Sverige, vars utgångspunkt är att allt skolan bygger på, kunskapsbegreppet, medvetet urholkas, nedvärderas, åsidosätts i undervisningen! Det finns många orsaker till raset men läroplanen hette Lpo94 (innehöll bland annat en mycket flummig och kritiserad betygskala och betyg först i årskurs 8!!) och alla vet idag, även politikerna , att den var en katstrof, ett hjärnsläpp och en blackout, och politikerna vet också att den var allas verk, allas ansvar, från höger och vänster. Bildt-regeringens skapelse, och Perssonregering tog över den nästan omedelbart efter införandet och behöll den, alla katastrofåren....
Det finns ett historiskt ansvar men det finns ingen skuld. Inga partier eller personer ska hängas.
FRAMTIDEN
Det är svårt att överblicka effekterna av nedgången. Sverige. Nu blir det något annat av det som en gång var. Det är alltid de svaga som kommer i kläm. Det är alltid de utsatta som drabbas. Men när man kommer till den här insikten finns det hopp: det var inte Den förlorade skolgenerationen som svek utbildningen. Det var utbildningen som svek dem.
Det är inte Den förlorade skolgenerationen som gjort fel, floppat, varit lata eller dumma i huvudet. Det är den vuxna generationen som beslutade över den.
Sverige måste gå in i framtiden med full energi att bryta trenden och det finns något väldigt hoppfullt i de här två meningarna:
Det var inte Den förlorade Skolgenerationen som tappade kunskapen. Det var generationen som beslutade för den som tappade kunskapen.
Det var inte Den Förlorade Skolgenerationen som var skoltrötta. Den var vuxna generationen som beslutade över den som var skoltrött.