dag 10

 

 

AKT 2

 

scen 1

LIVIA Spanat på Abba på youtube....

SAM Vilka skräptexter Björn och Benny skrev, på svenska. Det var Björn för hela slanten sen va... Spanade Abba på youtube och insåg efter 3 minuter att det inte var nåt för mig.....

LIVIA Frida och Agneta skrev inget, inte ens text, men de var abba... sa de på bokmässan, de som gav ut den där boken

SAM Jag har egentligen missat abba, i alla fall efter 79... Frida & Mauro , det var en grym platta... Texterna var viktigast på den tiden.... Sa man. När man var i den åldern. Björn för hela slanten? Till Duvemåla men den var det där med texterna som man förklarade det med sen. När man blev äldre. Varför man var halvsval till Abba. Man sa att texerna var plattityder. Men var det nån skillnad mot Gyllene tider egentligen... som man diggade? 

LIVIA Imorrn ska  ta omtag på musikhistorien och uppvärdera abba för dig...

SAM  Dancing Queen är visad 63 miljoner gånger, på youtube. De behöver inte uppvärderas. 

scen2

GENUS EN MUSIKREBUS

I.R.L. Fortsätter snöa. Ny vecka. Det var en  förlorad söndag, en förlorad helg med den kvaddade skallen. Mina släktingar har berättat samma sak. I två led upp, och ett led ner. Vi är vädermänniskor. Inte roligt när inte Alvedonen hjälper men har egentligen aldrig brytt mig om det där. Småpotatis, och löjligt klaga över huvudvärk i denna värld och man måste se allt positivt och kul vara barometer ... man vet när väderomslaget slår till innan andra vet. Det var egentligen bara två tre år. För tio år sen. Flera gånger i månaden. Aldrig på sommaren. Man var så illamående att man inte kom upp ur sängen. Skulle titta på Snabba Cash II och Historien om IS men orkade inte och kanske lika bra det.... 

LIVIA Jag satt ute från soluppgången klockan 06 till solnedgången kl  17, och tittade på solen....

 I.R.L Orkade bara till kl 21. Sen gonatt. Premiär för mig med två program. Bingolotto och Så ska det låta. Mycket genus och musik där, det temat. 

LIVIA Är det sant? 

I.R.I  Ja, och ren slump... Det var Horace Engdahl som var huvudgäst i Bingolotto, och di Leva som var huvudgäst i Så ska det låta och man var ju tvungen att titta.........

LIVIA Vad gör huvudgästerna?   

I.R.I  Sitter på en stol på scen med en lott i två timmar och mysgrillas av Oldsberg och ju mindre comfort zone desto mer spännande och därför man tittade. Stenhård grillning med ordvitsar igår och spårade ur och Svenske mästaren sa: Hur var julfesten för änklingar ? Den var makalös , Oldsberg: Vet du varför det var bråttom att skjuta Karl XII ? Tiden var knapp. Horace Engdahl: Om tiden var knapp hade man inte råd att skjuta upp det. Och mannen som ringde in och tog lådorna och valde nummer sex, för att det var frugans passion, sa han.... Oldsberg: tur att du inte valde tvåan då.  

LIVIA Urspårat. 

I.R.I  Engdahl har blivit riktigt folklig nu.  Han skrev ju en text till Benny Andersson som Helen Sjöholm sjöng. Jag har dåligt samvete för att jag inte fastnat för vissa artister. Man har ju artister som man fastnar för direkt. Och såna som man förblir oberörd inför... Jag har haft svårt att riktigt förklara det där för mig själv, varför man älskar vissa, och inte alls kan falla för vissa. Har inget med genre att göra. Väldigt stark uppdelning, mellan "mina", och "andras". Finns gråzon iofs, såna som inte är mina men som är lyssningsbara på radio, och så finns de som gjort ett par bra låtar och som man tycker om som personer. Björn. Benny. diLeva. Strömstedt. Han har gjort ett par bra låtar. Ledin är väl en bra person också, men hans låtar... Orup verkar vara tvärtom , grymma låtar men person..slå sönder Nilssons segertårta, vad är det?  Äh, alla är bra människor och har inget med låtar och artisteri att göra. Men mest dåligt samvete har jag för att jag aldrig fastnade för ABBA.........     

LIVIA Ja, du borde skämmas, evig skam över dig. Landsförädare.

I.R.I  Klart jag är superstolt över ABBA och Astrid och lika stolt som alla andra och man har ju alltid tyckt att de varit fyra supermänniskor, fyra superswedes som man älskat.... Men föll aldrig för ABBA. Kan inte rå för det. Jag var ju ett barn. Man kan inte rå för saker man känner mellan 6-10 år. Man kan inte styra heller. Måste vara medfött. Klart man funderat på varför man inte gillade de där albumen som syrran spelade om och om igen och kanske berodde på att syrran älskade dom.....

LIVIA En genusfråga!

I.R.I  Jag har funderat på det, om det var så att jag inte gillade det för att det var två tjejer som sjöng. I så fall är musik en väldigt stark identifikationsgrej. Som om musik ska vara förebilder, röster som ska vägleda den man upptäckt att man är, och den man ska bli..... Och som om inte kvinnor kan vara förebilder. Som om könskriget börjar vid 5 års ålder. Hoppas det inte var det men kanske. 

LIVIA En barngrej, att inte alla kön kan vara förebilder....

I.R.L. Sen kom ABBA Gold, den stora reviveln , när en ny generation dykt upp och häftigt att den nya generationen älskade det och lite häftigt med alla de där hitsen som man hört så många gånger efter varandra men fortfarande inte mina... Ett par låtar går man igång på, Dancing Queen, och The Winner takes it all.... När de spelas släpper man det dåliga samvetet.

LIVIA Hemligheten bakom Abbas unika sound var rösterna som gifte sig som en smäck med varandra. Frida och Agneta är hemligheten med Abba. Och det kan bara vi kvinnor förstå....  

I.R.L. Uppvärderingen av kvinnorna i musikhistorien har börjat, sa Lina i årets På Spåret och det är bra... Om nåra år kommer det vara som litteraturen. Bara man inte gör som de mest extrema i den litterära uppvärderingen gjorde. Började med att skjuta skarpt mot toppen, till och med mot Shakespeare... Alltså: man kan uppvärdera människor utan att börja med att nedvärdera andra. Allt annat är en barngrej.... 

LIVIA Tjejer har alltid varit hot stuff i musikhistorien, sångerskor, scenartister, Alice babs, Lill, Ann-Loiuse, Lill-Babs, Silvia, Carola......det tog ju lång lång tid innan de blev riktiga musikartister och förmedlade sina egna behov. 

I.R.L. Jag minns att jag var väldigt frustrerad över det där när jag var i den åldern. 80-talet, 90-talet, varför inte tjejerna skrev och skapade och de skulle liksom bara vara sångerskor, produkter... Det var ju själva grejen med en artist. Varför man föll. Varför man köpte album. Det första kriteriet. Att det var ett paket. En människa. Bakom allt. Ett behov. En känsla. Jag förklarade varför jag bara hade manliga album i min samling med det och därför jag inte kunde göra Lisa Nilsson till min... Hon var den största det året minns man och bra låtar men man kunde ju inte köpa det när hon var sångerska, produkt. Lena PH, Lili o Sussi, fortsättning på LillBabs, allt det där.

LIVIA Dröjde fram till 90-talet egentligen. Då dök Sophie Z och Lisa E och Sahara Hotnights upp och blev stora.

I.R.L. Sahara Hotnight var första kvinnliga rockbandet i Sverige....! Och de blev stora men tycker de borde vara ännu större och där ....objekt ett för Lina som bör rankas upp....

LIVIA Spice Girls var första kvinnliga bandet. Som blev stora i världen....

I.R.L. De behöver inte rankas upp mer, .

LIVIA ...typecastade snygga produkter Spice Grils och Sahara, de sista pusselbitarna, och sen rasade alla murar och idag är det fritt fram och precis hur många som helst ... Maggio, den stora giganten i flickrummen på senare år, Robyn, Linnea , Amanda, Laleh, First Aid, hur många som helst.... Hela paket. Hela människor. Hela känslor. Årets nominerade till P3 Guld: tjejerna dominerar i alla klasser, och även Årets Dans och Årets Artist.  

I.R.L. Jag tyckte det var väldigt irriterande förut och det här är markandes marknad och inget annat än marknad som styr och ända sen ungdomskulturen brakade loss på 50-talet, popmusik som massindustri, har det kvinnliga könet spenderat exakt lika mycket pengar som män på det här. Lika mycket marknad. Känns som mer, när man tittar på konserter med Beatles och Elvis ..... Tjejerna bar fram dom rätt mycket. När man pratar om marknaden i andra sammanhang kan man tycka att män satt på kapitalet under 1900-talet och styrde utvecklingen men så var det inte i den här branschen. Man kan inte tala om nåns skuld. Kanske borde de manliga bossarna sporrat och uppmuntrat mer men under 80-talet och 90-talet i alla fall letade många specifikt efter tjejer och ingen har ju sålt lika mycket som Carolas första album så den talangjakten var logisk... Sing och song-writer-jakten på 90-talet också. Kände en som jobbade på ett bolag då, det var hans nisch iofs, men han sa att han letade tjejer. Samma fenomen som med böcker och känt faktum att tjejer skriver mest men att det var 70 % män som skickade till förlag.... Jag var stormkär i en tjej som var 17 och jag tre år äldre och hon var ett geni och fick bokkontrakt via svenskaläraren som lämnat till förlag men hon vägrade, tyckte det var pinsamt, hade inget behov... Hon lät mig läsa, men mer fick det inte vara... Måste berott på förebilder. Vissa saker ska män göra., vissa saker ska kvinnor göra, annars är man apart, och ingen vill vara apart, och förebilderna avgör, och kvinnligt rockband var liksom väldigt suspekt .......

LIVIA Kommande generationer får göra vad de vill och har inga problem att hitta förebilder i alla fall. Och Lina ska gräva fram ännu fler och började med Kajsa Grytt.

I.R.L Hon är väl inte bortglömd. Hon var punkare som alla andra i Sverige, provokation för provaktionens skull, och alla i skuggan av Ebba. Thåström var ju geni och superstar. Ebba Grön måste varit det starkaste punkbandet i världen. Kan inte funnits nån grupp med så många starka låtar , låt efter låt, melodier, och texter också, svårslagna i genren. Fattar inte , tonåringar, 17,18,19... Klart att alla andra bleknar. Tycker det borde vara lite svårt det där att gräva fram bortglömda musikartister från långt tillbaka, fanns ju inga kvinnliga , jo måste funnits många grymma såklart, men artister blir ju tvungna att lägga av när de inte säljer. Marknaden som styr. Och media är en del av marknaden och skriver om marknaden. Svårare att skriva OM historien inom musik än inom litteratur.  

 LIVIA Lina sa i svt: "Jag har gått igenom en bank med musikmedia som handlade om musikhistorien. Det var 90 som handlade om kvinnor och 800 artiklar som handlade om män". Typ.  

I.R.L. Ja, media skildrar marknaden och de artister som säljer såklart, och så såg marknaden ut. När vi som lever nu och tänker på 1900-talet tänker alla: trist för dom då... Det tänker alla. Vi som inte ens var spermier i början på 1900-talets andra hälft. Och levt i den här jämvikten hela livet och vi är ju frågande och förundrade över hur det var förr och så tänker alla kvinnor och män och historien är en evolution och samma med vetenskap och litteratur och musik och det är ju bra att fler kvinnliga förebilder lyfts fram från 1900-talet och bra om det blir som det är med litteraturen idag när Astrid och Selma rankas lika högt som Strindberg och Norén och kryllar av kvinnor som uppvärderats och fått status och Boye har nästan passerat Ferlin och Fröding i folkighetstatusen och det är åtminstone 50-50 när man ser alla de här föreläsningarna om gamla idoler idag och känns som mer ibland och Moa är en gigant och det är givet eftersom det nästan bara är kvinnor som läser idag, och det finns Kerstin E och Kerstin T, och Birgitta och Edith och nu en som styr Akademien  och min favorit är Lugn. Ändå lite svårare med musik. Att gräva fram. En historia som inte fanns. Svårt gräva fram de som sålde 40 exemplar och sjöng i barer. 

 LIVIA  Man kan göra nyutgivningar... kryllar ju artiser som föll bort, för att de var otajmade, inte passade i tidsandan. Man måste alltid brejka i samtidens sound. Han i filmen, Suger Man, han var död artist i början av 70-talet, feltajmad 5 år för sent, när alla pluggat in. Bra musik, artist men fel tid och just nu har tiden hunnit ifatt, säljer som smör. Kanske finns nån sån kvinna? 

 

scen 3

  888 TRAVSPEL TOPPODDS IDAG

 

scen 4

FREDRIK OCH FILIP

 

scen5

 ELISABETH THAND RINGQVIST

 

 

13 jan. 2015


 

 

 

EN SAJT OM IKONERNA

 

DIGITAL

HISTORY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)