dag 28
DE 12 MÄNNISKORNA SOM SKÖT SVERIGE I SANK
BERÄTTELSEN OM DEN SVENSKA SKOLSEKTEN
Det var en hetsig onsdag i januari. Svensson hade bestämt sig. Det var nu eller aldrig.
Han ringde Livia och berättade om projektet. En insändare till svt opinon. Och sen en dramadokumentär på tv4 till våren. Han behövde en samtalspartner.
Livia sa att hon kunde ställa upp men i så fall hemma hos henne.
En timme senare, kl 15.20 kom Svensson hem till lägenheten på Södermalm.
scen1
DE FEMS GÄNG
SVENSSON Idag framträdde en framgångsrik karriärist i svensk morgonteve, och prånglade ut sina idéer. Christian Lundahl. Den siste kvarlevan från en svensk tragedi. Milton Friedmann och Gudrun Skymann korsbefrukade, klonade. De där människorna som går vilse i en ism, en tro , en sekt, en förvirrad tankegång som de aldrig kan släppa, och fångna i ismen bär de vidare sin övertygelse in i döden eftersom den är förknippad med deras liv. Det går inte att hitta någon bättre liknelse än van der Kwast. I en liten sandlåda som Sverige där alla snart känner alla finns ju såna här sekter och ismer i alla sammanhang, och det gäller juridiken och politiken och pedagogiken....
LIVIA Lugna ner dig.
SVENSSON Jag vill skildra hur det svenska skolväsendet sköts i sank. Jag vill beskriva girigheten som var alltings drivkraft. Jag vill förklara hur ett fåtal individer byggde förmögenhetskarriär på vår framtid. Jag vill skildra händelseförloppet när marknadskrafterna tog över det gemensamma ansvaret, och hur de gynnar sig själva idag, hur symbiosen mellan den politiska makten, Persson, Björklund och Lööf, och den ekonomiska eliten då och idag, Thand Ringqvist och Lemne, gör profit på skolan.
LIVIA Lugna ner dig. Jag tror att jag kan fixa in detta på tv4. Men i så fall måste det vara en sofistikerad kritisk analys av det som hände. Jag tänker på Jan Guillou. Det enda han ångrade med hela IB-grejen var att de hängde ut folk med ansikte och namn. Det är aldrig rätt väg. Jag tycker du ska välja den andra vägen....
SVENSSON Jag vill inte välja någon annan väg. Vi måste förstå hur nätverket var uppbyggt, och vi måste förstå hur nätverk byggs upp och hur de fungerar, för att undvika Quick och Den förlorade skolgenerationen i framtiden. Och vi kan inte förklara det som hände på ett trovärdigt vis utan namnen. Christian Lundahl var en av dessa människor som gjorde förmögenhetskarriär på fiaskot. Han är ett så kallat dummkopft, och när dumskallarnas sammansvärning dragit sig tillbaka för att beundra sig själva är han den stora fixstjärnan, och ja, Sverige är dumhetens land som engelsmännen säger och enda landet på jorden där man kan nå sjärnstatus genom världens sämsta skolideologi.
LIVIA Lugna ner dig. Jag ser inga möjligheter att projektet kan fungera om vi inte förhåller oss till svenska skolsekten genom sofistikerad kritisk analys. Okej, vilka personer handlar det om?
SVENSSON Mats Ekholm, Hans Åke Scherp, Steve Wretman, Christian Lundahl, och Ingrid Carlgren. Utan dessa fem hade raset aldrig varit möjligt. De fems gäng.
LIVIA En närmare beskrivning.
SVENSSON Mats Ekholm var åren 1999 till 2003 generaldirektör för Skolverket. Alltså högsta höns. Han fick sen sparken av utbildningsminister Östros. Ekholm anlitade Hans Åke Scherp. Mats Ekholm är professor i pedagogik, innehar för närvarande en professur vid Karlstads universitet. Ekholm var handledare åt Hans-Åke Scherp när denne doktorerade, och Christian Lundahl är sprungen ur samma universitet och kompisgäng. Ingrid Carlgren från Lärarhögskolan har en given plats på topplistan över dumhuvuden också.
LIVIA Om detta är seriöst menat vill jag ha en seriös beskrivning.
SVENSSON Vi vet alla vad som hände och var Sverige befinner sig idag. Media vet också och precis som med Quickfallet ger de gärna sekten sändningstid och utrymme , mest för att väcka debatt och sälja uppmärksamhet. Och vi svenssons skakar en stund på huvudet. Det som hänt är alltså att Sverige anammade en skolideologi bortom all världens beprövade vetenskap och allt sunt förnuft, ett gigantiskt barnexperiment och allt gick snett och nu tvingas vi lyssna på försvarstalen. Många är ganska likgitliga och tänker att de ändå snart ska dö men det finns också svenssons som tycker det är en smula obegripligt att den förda skolpolitikens självförsvar får så mycket utrymme när den förde oss till botten. Liksom: varför inte läge att testa den andra vägen då?
LIVIA Kan du beskriva den här ismen som förde Sverige till botten?
SVENSSON Attacken på kunskapen. Attacken på läraren. Attacken på vetenskap. Attacken på grundpelarna i ett samhälle och ett utbildningsväsende.
LIVIA Mer konkret...
SVENSSON Det dök upp en ny sensationell upptäckt som Sverige skulle satsa på och den kallades Den nya pedagogiken. Den nya pedagogiken tog landet med storm. Den bygger på Problembaserat lärande, PBL. Pedagogiken är ett skräckexempel för världen. Den byggde på Deweys pedagogiska tankar från början av 1900-talet. han med learning-by-doing. Kärnan kan sammanfattas så här: lärarens roll ska begränsas, eleverna ska själva ta ansvar för sin studiegång. Frihet. Självständighet. Och delaktighet i lärandeprocesser.
LIVIA Tioåringar ska bestämma?
SVENSSON Ja, läraren ska inte lägga sig i undervisningen och en vanligt fungerande människa förstår hur absurt det är. Som att klippa bandet till kunskapens källa. Som att klippa banden till vuxenvärlden. Det enda fungerande systemet, detta att barn ska lära sig av vuxna, löstes upp. Alla värden löstes upp.
LIVIA Det var en tanke i tiden, den nietzscheanska tiden? Upplösandet av alla värden.
SVENSSON Ja, det var ett nyliberalt och postmodernt experiment, individens självständighet i fokus. Friheten i fokus. Som om tioåringar ska kunna lära sig själva, eller förstå nånting om det väldigt komplexa i lärandeprocesserna.
LIVIA Men hur det få så stort genomslag?
SVENSSON De skaffade sig blixtsnabbt en otrolig makt, och Den nya Pedagogiken i Hans-Åke Scherps version, PBS, alltså Problembaserad skolutveckling lanserades genom Mats Ekholm nätverksplatser, alltså fysiska mötesplatser, konferenser, där Hans-Åke Scherp anlitades som talare. Och det var då han byggde upp sitt kontaktnät med kommunerna. Han dök upp på konferens efter konferens och resultatet blev, enligt den egna hemsidan, att han nu har åttahundra skolor och fyrtio kommuner som inspirerats av hans projekt. Projektet som förde Sverige från toppen till botten.....
LIVIA Åttahundra skolor! Det låter ju helt knäppt....
SVENSSON Det är knäppt. Det är knäppare än knäppt. Det är så dumt att man inte tror det är sant... Det går att hitta citat efter citat på orimligheterna, som de fortfarande pumpar ut, och de gör det med altruismen flagga i händerna, och betygen är juvelen i den ideologiska kronan. Ett citat som sammanfattar alla andra är: "det är processen som ska vara i fokus i all undervisning, det avgörande är att barnen själva tar ansvar. Barnen ska leda, läraren följa. Normen måste alltid vara HUR pedagogiken fungerar och inte innehållet i pedagogiken. A och o ska vara lär sig hur processen fungerar, det är den formativa bedömningen. " Striden med betyg som måltavla: summativ bedöming(en lärare som sätter betyg) och formativ bedömning (barnen ska själva inse vad de kan)..
LIVIA .Är detta en politisk strid..?
SVENSSON .nej, och det är det viktigaste av allt att veta. Det här är en helt isolerad svensk företeelse, och har ingenting med politik att göra. Jag har checkat med Finland, där liksom i övriga världen står man oförstående och stora ögon och begrundar vårt experiment. Alla marxister och nyliberaler, alla från höger till vänster sågar den svenska skolmodellen. Det obehagliga med Lundahl är hans lögner. Han hänvisar till evidens och vetenskap men det är förbannad lögn. PISA talar sitt tydliga spårk. Kan inte bli tydligare. Och att hävda att det saknas bevis vad gäller formativ bedömning, ska man skratta eller gråta efter sveriges ras......
scen2
BETYG
SVENSSON Jag tittade på morgontidningens löpsedel i morse. Sen tittade jag på morgonsoffan på tv. Och efter det blev det en timme framför datorn för att läsa rapporten det handlade om. Det visade sig vara en enormt ambitiös studie över skolväsendet. En kartläggning av forskningesresultat för praktiskt skolarbete från Vetenskapsrådet. Över hundra sidor. Tolv olika områden, och ett 40-tal forskare hade deltagit. Det som lyftes fram i media var ett av tolv områden. Nämligen betygen. Det var professor Christian Lundahl som stod för den. Han var huvudansvarig och till sin hjälp hade han tre medarbetare, Magnus Hultén, Alli Klapp, och doktoranden Larissa Mickwitz. Jag hade inte tänkt prata någonting om betyg i Skolmanifestet-Uppföljaren men eftersom den svenska skolsektens stora talesperson Christian Lundahl dök upp i offentligheten igen måste jag göra det....
LIVIA Varför ville du inte ta upp betygfrågan?
SVENSSON Det har blivit en medial såpopera. Ordet betyg hänger över tragedin svensk skola som en politisk snara. Ja, det är nästan så man tror att själva ordet betyg har fått en politisk innebörd, och hela begreppet förknippas med höger eller vänster. Men ingen vet vad som är höger och vänster. Det har blivit en obehaglig patetik i sandlådan Sverige. Det finns väldigt många andra aspekter med samma relevans för utvecklingen men eftersom just betygen är så intimt kopplad till ideologin, och till den lilla klick människor som förde landet i botten, så har man inte val än att prata om det. Hashtagen Prata om det, ja den trendar idag på twitter.
LIVIA Som jag uppfattar den mediala vinklingen är det Alliansen mot Regeringen.
SVENSSON Ja, och det är en intressant konflikt i tider då vi hungrar efter konflikter mellan regeringsalternativen och det är därför ämnet blir hett nyhetsstoff. Förstanyhet på tv i morse! Om betygen ska börja i fyra eller sexan, och märkligt att ingen säger femman. Och samtidigt så skrattretande tragikomiskt att politikerna ska tvingas in i skolfrågorna igen och de tvingas in i det obekväma hörn de inte vill vara och den enda vägen upp för svensk skola är att politiken tonade ner alla strider. Jag började direkt tänka på Irak och Thomas Quick......
LIVIA Du och dina långsökta länkar. Jag tycker du ska hålla Quick borta från skolan, om inte för barnens skull så för din egen.....
SVENSSON Ja, kanske , man låter som besserwisser, eller efterkonstruerare. Men i så fall får det låta så. Jag måste utgå från mig själv. Allt mitt engagemang utgår från mitt liv och mina känslor. Det är något privat. All min moraliska passion utgår från en stark känslostorm och när man känt den kan man inte rå för den bottnar i en mäktig övertygelse, vissheten att man har rätt. Irakinvasionen. Och Quick. Det var exakt samma känslostorm , Irakinvasionen och skolförvandlingen , det liksom bara brann till i bröstet och den maktlösa vreden for genom kroppen den dagen jag hörde talas om det. Den dagen, och sen veckorna efter gick jag runt och tänkte bara på en sak: det kommer gå åt helvete. Med irak. Med skolan. Och man kan inte göra något, men sen när facit finns och alla vet hur snett det var, då är det väldigt svårt att vara tyst och det kanske är det anledningen har jag tänkt senaste året, varför jag är så upprörd och engagerad, och varför andra verkar likgiltiga.
LIVIA Varför blev du upprörd?
SVENSSON Ja, med Irak är det ganska uppenbart, och om väst ska ockupera mellanöstern 8 år med allt vad det innebär är resultatet vi ser idag det enda möjliga. Efter snilleblixten väst-måste-belägra- mellanöstern- åtta- år med alla hemskheter det kan medföra återstår bara den stora hämnden. Och med skolan ... När de berättade om hela vändningen 180 grader, in med marknadskrafterna och ut med kunskapen och betygen och allt annat, tänkte man: det går ju åt helvete. Det gick åt helvete. Det gick fan åt helvete. Det gick så mycket åt helvete det kan gå.
LIVIA Men vad har Quick med det att göra...?
SVENSSON Det var en liten nietzscheansk sekt som styrde den svenska skolan med järnhand mitt i Darknet och sköt den i sank och självklart har de stor makt även idag och en av dessa dök upp i media och visst är det ren parallell till den sekt som skötte Quickfallet och sköt svenskt rättsväsende i sank. Quicksekten och skolsekten: de har titlar och höga positioner i samhället, en makt de skaffat genom något så obehagligt otäckt.... och de utnyttjar självklart makten fortfarande. Lambertz, Borgström, van der Kwast skriver böcker, Sven Å Christansson lever på att prata om bortträngada minnen i rollen som minnesexpert. Man kan inte nå högre än Lambertz (HD) inom juridiken, och man kan inte nå högre än Christian Lundahl inom pedagogiken (Skolöverstyrelsen), och han tjänar också extremt bra på sina bästsäljade böcker som också används som studielitteratur vid lärarhögskolan (bedömning för lärande mfl).
LIVIA Vad var det Christian Lundahl sa på teve idag?
SVENSSON Samma sak som han alltid sagt. Att betyg är negativt. Framförallt för de svagare eleverna kan det ha negativa effekter. Och att det inte finns någon evidens att det tidiga betyg är till hjälp för några elever. Allt det där är nonsens. Det är en fix idé han fått, och som han matat år efter år efter år (hans skrev på Brännpunkt mycket kritiskt när betyg infördes i sexan), och liknar fixeringen vid Quick. Men vill inte lägga mig i sandlådan. Idag pratade han ur psykologisk perspektiv: "barnet måste ha en optimistisk syn på sig själv".
LIVIA Vad tycker du om betyg?
SVENSSON Gillar inte snacka om betyg eftersom det är inflammerat, fyran, eller sexan , stenhård strid, och då säger jag femman! Självklart femman! Frågan handlar inte om ålder egentligen, det handlar om synen på bedömning och jag är övertygad om att Löfven och Fridolin och varje människa i Sverige med sunt förnuft skulle reagera med skräck om de satte sig in den galenskap med vilken skolsekten som styrde landet, och fortfarande styr förvandlade skolan. De vill inte ha någon annan bedömning än den formativa, det var ett stort ideologiskt experiment med barn där den stora vattendelaren var formativ eller summativ bedömning. Jag får återkomma till det men kan i förbifarten säga var en stor motståndare till betyg hur som helst när jag gick i skolan. På ett personligt plan. Jag var en fri ande. Jag tålde inte att andra skulle sätta en siffra på mig. Oresonligt negativ och öppnade inte kuvertet. Det är jag inte idag. Men åldern som hela frågan handlar om just nu är beroende av situationen. När jag gick i skolan på 80-talet fick vi våra första betyg i sexan, och det var kändes rätt då i den situationen och ja, det var då svenska skolan befann sig på toppen av ett berg....
LIVIA Och vad är situationen just nu?
SVENSSON Situationen är inte bra. Jag har läst många böcker , och en hel del bloggar också för den delen, där lärare efter lärare berättar hur situationen förändrats i KLASSRUMMET. Det är en entydlig bild. Alla lärare som jobbat lång tid i skolan märke en väldigt tydlig förändring åren 2004-2005 framförallt när de fick nya elever i mellanstadiet. En lärare uttryckte det så här: "Något har hänt. Barnen i femman befinner sig på en annan nivå idag. De saknar grundläggande kunskaper. En klassiker är att de inte kan mulitiplikationstabellen. Man får börja om från början, så att säga. " Det är den här åldern som är avgörande. Det är här allting grundläggs. PISA mäter femtonåringar, och det är i 10 årsåldern man kan påverka deras resultat. Sedan är mycket för sent. De som ligger efter flyger under radarn. De fångas inte upp, deras brister upptäcks inte, det är det stora problemet. Jag har funderat mycket på detta och hur lätt det är att smyga med med bristerna och det gjorde jag i många ämnen och lärde mig aldrig tabellen eller simma till exempel , och den bästa metoden att upptäcka detta för lärare och föräldrar är en tidig bedömning. Vi har nu kört på med en modell som slagit oss till botten, och då är det ganska rimligt enligt allt sunt förnuft att testa den andra som resten av världen kör efter.
scen3
Julie sprang på Georgio efter MMA-passet. Hon på väg in, och han på väg ut. Där fanns också Ludvig, före detta nazisten och det var några månader innan Georgio insåg att han var övervakad av Säpo, den soldränkta majdagen. De hade pratat om spelmissbruket, Julie sa: könets lycka är det andra könets lycka, planeten är ett beroende, och könets olycka är det andra könets olycka. Då i maj hade Sam tagit steget ut i förlorarnas distrikt, en nobody bland nobodys. Han hade blivit antifeminist, och rabiat på svt som nobbat spelfilmen och menade att landet skulle gå itu om det bara speglade det ena könets problematik. Han ansåg sig expert på det manliga.
Om fyra dagar skulle allt vara över.
Det var onsdag. Januari. Ett slags arbetsgrupp skulle samlas. QQ, Ruth och Tenzing spikas. De var överrens om de två sista på väg till Mölndal, men dividerade om QQ. Finish Brandon skulle fällas med Jeppe, och dragen var Lucky Sec och Hanna Banker.
Didrik var en trasa.
Messen som visslade mellan honom och pokerJake var snabba korta effektiva självmordsbrev.
Det tar tio år att bli expert, sa Georgio ofta, och Didrik fnös åt alla nybörjare direkt från nätsajterna på klubben. Han kunde alla händer i ryggmärgen, han kunde koderna, det var därför han var chef på hungerdepartementet. Ryktet sa att han skaffat en revolver, ändå kunde ingen ana det som skulle hända på söndag.
Didrik var sönderspelad.
Ögonen trötta efter nattens partier, samma kläder en vecka nu, och man kände på lukten att han inte besökt duschen heller. Arbetsgruppen av spelmissbrukare höll honom vid liv och skulle bli räddningen fram till söndag, han behövde dopaminet, han blev glad den här januaridagen av den sista stora kicken, möjligheten, chansen, att dö vidare in i.
scen4
TONY IRWING OCH JENNY STRÖMSTEDT
scen5
MEL GIBSON