Förord Skolmanifestet

 

FINNKAMPEN 

Sverige och Finland talar olika språk. Men vi har en gemensam historia. Vi är som folk bröder och systrar. Vi har också samma framtidsmöjligheter. 

Förutsättningarna att skapa det trygga framtidslandet finns även här. Det skiljer inte mycket i utgångspunkt, och svenska folket har ungefär lika hög IQ som det finska folket. Vi har samma motivation och energi. Finland är i världstoppen idag och det har spridit sig ett mindervärdeskomplex i vårt land, en känsla av att vi inte har samma möjlighet men kom ihåg en sak: precis när allt började gå sönder i Sverige på 90-talet låg vi på samma nivå som vårt östra grannland. Förutsättningarna och generna att skapa det där trygga landet finns alltså även här....

Det handlar om att välja rätt system. Det handlar om: gör om - gör rätt.  

Skolmanifestet måste som utgångspunkt vara det positiva anslaget och avslutas på samma sätt med de nödvändiga självklara lösningarna. Framtiden. Vi måste se möjligheterna. Om vi vet om potentialen på sikt vill vi skapa förändring. För att kunna se möjligheterna måste man känna till felen och problemen. Fakta, statistik och forskning kan inte ge ett tydligare utslag. Allt är uppenbart. Det har aldrig funnits en mer explicit faktasituation i något annat krisläge inom något annat område. Problemen övertydliga. Lösningarna självklara.

 

GÖR OM - GÖR RÄTT 

Jag började granskingen av skolan i mars när Pisadebatten pågick och då, för ett halvår sen, tyckte jag mig ha problembilden klar för mig och skrev ner de tre huvudpunkterna och tänkte publicera det som ett blogginlägg men skolan är ju ett väldigt stort område med många bitar och insåg att det krävdes något större arbete än det där smala perspektivet med de tre problemen och ville också ha mer kött på benen: fakta och siffror.

Det är otroligt. Jag hade inte tagit del av någon medial skoldebatt de här 20 åren, ingen politisk skoldebatt, inga böcker, inga siffror, inga fakta. Och det känns otroligt och nästan lite overkligt att allt man tänkte i mars bekräftas till hundra procent i alla böcker, alla siffror, alla debatter osv som man tagit del av detta halvår och kunde lika gärna publicerat inlägget då.....   

Tankar om skolan behöver man inte läsa sig till. De uppstår genom att man lever i samhället. Vi har alla gått i skolan. Vi är alla experter. Jag gick väldigt många år och självklart har man funderat oerhört mycket på skolan. Jag vet inte hur många timmar som man, med utgångspunkt i egna skolgången grubblat över allt som hör till skolan: lärarna, utvecklingen, kunskapsbegreppet, pedagogiken. Hur tillgodogör sig en människa kunskap bäst? Vilka metoder fungerar bäst på barn? osv. Det här egna erfarenheterna och funderingarna låg till grund för slutledningen och sen har man ju följt med utvecklingen inom skolan genom att leva i samhället, genom släkt och vänner, generationskamrater  och den nya generationen. 

Skolan är ständigt aktuell. Ständigt närvarande i alla liv. Skolan är mitt i samhället. Skolan skapar samhället. 

Raset i svenska skolan beror på två konkreta saker: lärartappet och kunskapstappet. Det är alla överrens om idag och siffrorna kan inte vara tydligare. Det är inga sensationella insikter att kunskapsraset beror på undervisningen och på ett kunskapstapp....

När jag formulerade vad som orsakat lärartappet och kunskapstappet var man lite rädd för att siffrorna skulle motsäga teorierna, och det är det jobbigaste man i så fall kan uppleva: att behöva inse att man har fel... Alla undersökningar bekräftade teorierna. Det var en himla tur...

ALLA undersökningar, under 40 år....Lite otroligt och brukar ju existera motstridiga uppgifter och fakta som motsäger varandra annars; siffror som öppnar flera olika teorier. 2014 kan man bara ha en teori.

Thalis och Pisa är de mest uppmärksammade undersökningarna. De förklarar och bekräftar lärartappet och kunskapstappet. Men man kan också undersöka på andra sätt: tex göra körningar av betygen. Vad som krävt för att komma in på lärarhögskolan, och elevernas betyg idag. Alla undersökningar bekräftar lärartappet och kunskapstappet och alla förklarar också orsakerna bakom lärartappet och kunskapstappet.

 

DET POLITISKA SPELET OM SKOLAN I VALRÖRELSEN

Det var en stor skoldebatt i svt i onsdags med partiledarna. Alla analyser av orsakerna till raset i den svenska skolan kommer till samma slutsats: höger och vänster i svensk politisk historia bär precis lika stort ansvar.

Ofta vill man tro att det är något parti , eller nån sida av politiken som bär allt eller störst ansvar men det är ett ganska märkligt 50-50-läge och de här vi hör i valrörelsen är bara ett spel inför kameran under pågående valrörelse. Man ska veta att den stora omvandlingen av svensk skola skedde för över 20 år sen, och det är helt andra politiker idag, och partierna har ju förändrats kraftigt sen dess. Det gör hela politiska spelet framför kameran onödig.

Hur lång tid tar det innan en omläggning av skolan visar resultat?  Ja, vi har svaret: det tar 20 år innan vi ser full effekt. Man kan se mindre förändringar efter 5 år, och såklart efter 10 år.

Kort vad som hände: ny läroplan 69, haft viss påverkan men  inte så stor som de senare förändringarna och vi var fortfarande i topp 1989.... S kommunaliserade skolan 89 och såklart haft stor betydelse för utvecklingen, man sparkade 300 kompetenta människor som jobbade med skolfrågor och går inte att ersätta sådan kompetens över en natt. Hela stabiliteten i systemet försvann också. Bildts nya läroplan påverkade  mycket och den låg till grund för skolan alla katastrofår fram till 2011, de S-förändringar som skedde gjorde inte saken bättre sen.

Höger och vänster, lika stort ansvar, liksom hela opionen som möjliggjorde förändringen.

I debatten på tv sa Björklund ett par provocerande saker men i övrigt verkade han vara den ende som är insatt i ämnet. Naturligt. Hans område.

Löfven är en klok man och vi tror på honom. Han vet nog innerst inne vad problemen är och det han pratar om nu är bara ett spel inför valet. (han pratar bla om mindre klasser, och det har precis ingenting med någonting att göra. Varken sant eller relevant. Sverige har inte stora grupper, och Finland har lika stora och de som ligger i topp på Pisa har större klasser. Vi var 34 elever i min klass när Sverige var som bäst). . 

   

 

 

  

31 aug. 2014


 

 

 

EN SAJT OM IKONERNA

 

DIGITAL

HISTORY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)