Den svenska skolan är fullständigt kvaddad. Man kan inte börja berättelsen på annat sätt.
Inget annat land i världen har upplevt ett liknande ras i PISAs historia, och 66 länder deltar.
Företrädare för de flesta sektorer talar om kris då och då, och missbruket av ordet har gjort oss immuna, och vi reagerar därför inte som vi borde göra när verkliga kriser uppstår. Hur ska man då göra när läget är verkligt kritiskt?
Jag började den fördjupningen i en upprörd men ändå hoppfull utgångspunkt, irritationen över utvecklingen utan att ha full koll på hur illa det var, och umgänget med skolvärlden har varit en känslomässig berg-och-dalbana, oro och obehag ibland, av sanning, faktum, dumhet, rejält skakad bitvis och sen motreaktioner av hopp och ljus och den starka viljan att undvika kraftuttryck men nu ett halvår senare när allting sjunkit in måste man börja berättelsen: skolan är kvaddad.
Ordet katastrof lät hårt för ett halvår sen, och idag känns ordet milt.
.
Jag har haft stor vånda hur man bör och ska formulera sig om detta ämne och ingen verksamhet, och särskilt inte de som har med barn att göra, mår ju bra av att ha en katastrofstämpel i pannan. Vem vill gå till en krisupplevelse varje dag? Den onda psykologiska cirkeln bryter man genom en ny självbild, och skolans självbild måste ju förändras. En undersökning dök upp i somras, Talis, och resultatet var så apokalyptiskt att man inte kan tveka hur man ska förhålla sig till ämnet.... . 3300 lärare deltog. Totalt 34 länder och Sverige intog sistaplatsen i två aspekter. Det var lärarna själva som definierade status. Det var lärarna som stämplade ordet katastrof över allt, en fet fet fet fet stämpel.....
Skolmanifestet måste vara sanningen i vitögat. Det är en sorglig berättelse.
Det finns också en stor optimism i den i framtidsperspektivet.
Om man kan kvadda en skola så totalt på 20 år, då är det möjligt att göra den hel igen inom de närmaste 20 åren.
.
Nu ska Stefan Löfven ta över Sverige.
Det är rätt man att leda landet in i framtiden.
Det var den totala avsaknaden av sunt förnuft som orsakade skolraset. Löfven utstrålar sunt förnuft.
Han är prestigelös och kommer direkt från verkligheten.
Han vet att han bara har en uppgift: skolan. Det är ett nationellt och historiskt ärende.
.
Det var en svensk stolthet. En nationell prydnad. Läser man den här skolhistorien från 30-talet fram till 90-talet kan man inte bli annat än en stolt glad svensk med vikingahjälm.
Vi stod utanför två världskrig, och vi införde den nya jämlika grundskolan ett decennium tidigare än grannländerna när övriga Europa sysslade med återuppbyggnad. Vi fick sen stå som modell för de övriga nordiska länderna. Betoningen var en hög och jämn utbildningsstandard. Steg för steg tog sig Norden upp mot toppen, och under 80-talet hade vi ett förstklassigt skolväsende. Det var hög klass på allt, lärarna (krävdes 4.9 för att komma in på lärarhögskolan i Sverige på ämneslinjen!), pedagogiken, undervisningen,och resultaten visade en fantastiskt hög grad av likvärdighet. Under 90-talet sköljdes landet över av en våg av dumhet inom alla områden (rättsväsendet blev ett ideologiskt näste av motsägelser, felaktiga gissningar och absurditeter uttryckt i en rad skandaler, tex intog en psykolanalytisk sekt över obehagliga fall, på Säter, Quick, styckmord osv) och hur ska man förklara det som hände inom skolan: där man plötsligt ville införa ett helt nytt revolutionerande system, där man urholkade precis allt det som gjort svensk skola högklassigt....
Allt i skolans kärna skulle förändras: översikten, helheten, undervisningen. lärarens uppgifter och gick så långt att ordet kunskap lades åt sidan och på bara 20 år hade man sabbat allt som det tagit 50 år att bygga upp......
.
De nordiska länderna hade samma modell och befann sig på samma nivå under 80-talet och i de stora IEA-undersökningarna som inleddes på 1960-talet (föregångaren till dagens PISA) låg Sverige bra till och på samma nivå som övriga nordiska länder fram till den stora svenska skolförändringen skulle äga rum. Alltså under 30 års mätningar på samma nivå .... Att de nordiska skolsystemen gav likartade resultat hänfördes till en kulturell gemenskap mellan länderna. Så förklarade man resultaten av de internationella IEA-undersökningar som gjordes under 1960-, 70-, 80- och 90-talen.
.
Och då skulle Sverige byta system. Finland valde att behålla samma modell som de alltid haft. Vet vet vad som hänt. Om man ser till Pisa-resultaten som helhet, betraktat över ämnen och över de fyra första mättillfällena (2000, 2003, 2006 och 2009) så intog Finland en ohotad förstaposition oavsett hur man vrider och vänder på resultaten. De finska 15-åringarna var bäst i världen och topp-10 även i den senaste , PISA 2012.
Löfvens enda uppdrag de närmaste fyra åren: få skolan på rätt köl igen. Det som gör honom till rätt person är att han kommer från en annan del av verkligheten och vet vad kunskap betyder för ett samhälle. Han brinner för kunskapsnationen.
Jobben ska komma, ekonomin och näringslivet ska klara sig själva, och vård och omsorg fungerar okej i Sverige idag. Men det finns ett område där Löfven har en historisk uppgift att göra.
Det finns bara två modeller för en skola som fungerar: den vi hade i Sverige, och den Finland har i dag. Och det är samma modell.
Det finns två förebilder för Löfven: omvärlden och den svenska historien. Finlands succé i PISA har gjort att många ställt frågan: hur gör dom? Ja, de gör exakt som vi gjorde. Och kan Finland vara en modell för Sverige? Ja, jösses... det var Sverige som var som var modell för Finland en gång...
Vi behöver inte gå särskilt långt för att hitta lösningen på skolans problem. Bara 20 år tillbaka och några mil till vårt östra grannland....
Det är svårt att överblicka effekterna av nedgången. Sverige. Nu blir det något annat av det som en gång var. Det är alltid de svaga som kommer i kläm. Det är alltid de utsatta som drabbas. Men när man kommer till den här insikten finns det hopp.
Det var inte Den förlorade skolgenerationen som svek utbildningen. Det var utbildningen som svek dem.
Det är inte Den förlorade skolgenerationen som gjort fel, floppat, varit lata eller dumma i huvudet. Det är den vuxna generationen som beslutade över den.
Sverige måste gå in i framtiden med full energi att bryta trenden och det finns något väldigt hoppfullt i de här två meningarna:
Det var inte Den förlorade Skolgenerationen som tappade kunskapen. Det var generationen som beslutade för den som tappade kunskapen.
Det var inte Den Förlorade Skolgenerationen som var skoltrötta. Den var vuxna generationen som beslutade över den som var skoltrött..