Samtal om Skolan: Finlandstudie, rank de politiska partierna, och hyllning till Gustav Fridolin och Jan Björklund
SCEN 50: CAFÉ VETEKATTEN
En svensk man från Göteborg och en finsk kvinna hade förälskat sig i varandra under sommaren. De träffades på ett café för att debattera skolpolitik och ranka de politiska partierna i skolfrågan inför valet.
Okej, vi känner alla till tillståndet i svensk skola 2014... Fakta: det är en plats där eleverna trivs ganska bra, vid en internationell jämförelse, och en plats där elverna inte lär sig särskilt mycket, vid en internationell jämförelse. Och ganska glasklart vad det beror på och vi kan väl börja med klassrummet...
Klassrumsfrågan är överspelad nu, 2014. Jag har läst och hört så många meningslösa skoldebatter det här året sedan PISA-chocken i december. Jag tycker vi börjar hela skoldebatten med att avsluta delen om ordning och reda. Vi slår sönder det kapitlet och lämnar det bakom oss. Jag menar orden som upptar debatten: kunskap och krav och diciplin å ena sidan. Och trivsel och kravlöshet å andra sidan. Frågan om uppförande. Det är bara en politisk markör , ett ordklotter, något som väcker känslor och splittrar ... Nu är det samförstånd som gäller. Nu är det hyllningar....
Men det är ju i klassrummet allt händer! Det är ju klassrummet skolan handlar om! Den miljön är väl ganska viktig? Och ljudvolymen måste väl ha betydelse för resultatet i slutändan ... Finland är europatopp i PISA. Och varit i världstopp hela 2000-talet. Sverige står för det största raset i hela världen. Ett oerhört tapp. Ett minst sagt uppseendeväckande ras på så kort tid. Jag har som du vet befunnit mig i klassrum både i Finland och i Sverige. Och det är som natt och dag. Vad gäller ljudvolym.....
Visst är uppförande och klassrumsmiljön viktig men frågan är meningslös i debatten av en enda anledning: alla vill samma sak. Alla vill ha samma klassrum. När det kommer till ordning och uppförande. Självklart. Alla vill ha ordning. Ingen vill ha bråk. Nånstans. Fridolin och Björklund vill ha samma klassrum. Lärare och elever vill ha samma klassrum. Alla vill ha samma klassrum och kan i framtidsperspektivet inte se någon vattendelare och heller inte något scenario i närtid som skrämmer och det är därför frågan är meningslös....
Men olika regler ....och de betonar olika ord ... Och vissa betonar ordet krav och då går de andra i spinn...
Skit i orden! Gå till pragmatismen. Pang på rödbetan. Orden är en kasta-tomater-debatt. Alla vill ha ordning i ett klassrum. Ingen vill ha bråk och stök. Självklart. Politiker och lärare och elver är överrens och de som minst av allt vill ha brök och stök är de bråkiga och stökiga eleverna. Det är ju bråk och stök som triggar deras bråk och stök och minns när det kom 6 nya elever till oss i högstadiet och de var helt annorlunda och rökte och drack och kom för sent till lektionerna och det var oerhört jobbigt för alla och påverkade hela klassen och självklart inget optimalt klimat. Men frågan är inget att bråka om....
Det måste växa fram, vara naturligt... Vi i Finland har aldrig betonat ordet krav, och det ställs väldigt stora krav på eleverna redan från första klass... Vi har tydliga regler och det har varit samma regler i 100 år och det är regler som lärarna inte behöver betona.....
Klart att det måste finnas regler. Och krav också. Som med allt i samhället. Men man ska inte betona dom. Skolan byggs inte av krav och diciplin i första hand, skolan byggs av inspiration och engagemang. Och nyfikenhet och glädje och allt det där. Men det är rätt naturligt att det måste finnas regelverk i skolan också och alla är överrens och så självklart att frågan är meningslös. Hela samhället är ett regelverk. Hela yrkeslivet och arbetsmarknaden består av regler. Familjelivet och framförallt alla fritidsaktiviteter byggs av regler. De flesta barn idrottar till exempel och hela idrottsvärlden är ett enda stort regelverk som man måste följa. Alla lyder offsideregeln, och alla vet att man inte får bita en motståndare i nacken.... Då vore det ju rätt konstigt och uppfuckat om inte skolan också hade regler som man måste följa.... Liksom ett grundfundament: krav att passa tider, krav att utföra vissa uppgifter, krav att behandla alla andra med respekt... Osv . Osv. Liksom en självklarhet. Liksom ingen debatt. Vem tror att Fridolin och Björklund tycker olika?
När Björklund pratar om krav och diciplin tänker alla på 30-talet, sadistskolan, Caligula, när barn var rädda, och när Fridolin pratar om trivsel tänker alla på filmen Vikarien, det andra extrema skräckexemplet, när alla dissar läraren och varandra, en bisarr otrevlig elak miljö som inte funkar nån annanstans... framförallt inte på arbetsmarknaden.
Hela den grejen är också meningslös. Caligula är en annan värld. Löjligt. Inte inom synhåll. Han finns inte överhuvudtaget i Sverige för det första och för det andra är det nästan bara kvinnor som utbildar sig till lärare idag och om man har koll på vilka människor som bor i Sverige 2014 och vilka som är lärare behöver man inte oroa sig för att sadistskolan ska dyka upp igen... närmaste 50 åren. Färdigsnackat om det. Färdigsnackat om regelverk. Fridolin och Björklund är hand i hand. Lyfte ut hela det blocket ur Skolmanifestet....
Du har lyft bort nästan allt ur Skolmanifestet, ... vad blir kvar?
Det politiska. Jag upptäckte att det blev över 100 sidor och politiska manifest ska inte vara 100 sidor eftersom politiker bara kan läsa 10 sidor... eller 140 tecken. Det ska bli en bok istället. En tankebok. Om skolan. Har ju ett värde med allt det här som är personligt empiriskt.. och filosofiskt. Hela kapitlet om Skolfilosofi, Varför Skola? , den behövs inte i manifestet.... Inte heller alla andra stickspår. De här om Pedagogiken för ett modernt samhälle, matematikförståelse, den nya matteundervisningen, läsförståelsen, grupparbete vs självständigt arbete, barnuppforstran, teknikfixeringen, och framförallt inte den här kopplingen till arbetsmarknaden som iofs är superviktig och som helt saknas i all annan skollitteratur....
Ja, bra... Det är ett onödigt stickspår. Lite märkligt att beskriva alla de här olika yrkena och hela arbetsmarknaden som du gör, i en text som ska handla om skolan....
Jag kan inte göra på annat sätt. Skolan är samhället. Skolan är mitt i samhället och jag skulle aldrig kunna skriva något om skolan utan att beskriva resten av samhället..... Det är ju skolans uppdrag och svara på frågan: varför behövs skola.....?
Men vad blir kvar i manifestet?
Det väsentliga. Det brinnande. Det akuta. Det politiska och det som är fakta och kärnan i allt.... Pang på rödbetan. Börjar i PISA och sen direkt på problemen. Nu har jag läst ytterliga fyra debattartiklar idag som undviker att snacka om de tre problemen och om man inte snackar om dom är det ju liksom förvirrat..... De där tre hela avgörande sakerna, som jag surrade med dig när vi träffades. I april när allt började. Samma tre saker. Samma tre problem.
Lärarna och kunskapen. De två första sakerna....
Ja, lärartappet, och kunskapstappet . Självklart är det huvudpunkterna om man surrar svensk skola. Alla är överrens där också. Den tredje punkten är kanske mer kontroversiell och väntar med den... Men Fridolin och Björklund och alla lärare är i grunden helt överens om de två huvudpunkterna: lärarna och kunskapen. Tid för Samförstånd. Tid för hyllningar och när det kommer till lärarfrågan vill jag hylla Fridolin.....
Lärarfrågan. Fakta: I Finland är läraryrket ett högstatusyrke. Stenhård konkurens att bli lärare. Det går 10 sökande på varje utbildningsplats. Endast de 10 % med högst betyg blir alltså lärare i Finland. I Sverige går det 0.9 på varje utbildningsplats. Alltstå: brist på lärare. Ett lågstatusyrke. I samtiga länder som ligger i topp i PISA är läraryrket högstatus. Sydkorea, japan, landets elit blir lärare, de blir inte läkare, finansmän, eller pt-kungar på ett gym som det är i Sverige.... De blir lärare. Och vi vet att läraren betyder allt för undervisning. I Sverige kommer alltså alla som söker lärarutbildningen in och många har helt usla betyg....
Ja, självklart är detta grundproblemet. Det vet alla. Alla är överrens. Vore fel att säga "lärarkvalitén" eftersom det skulle vara taskigt mot alla de som kämpar i skolan varje dag och som utför Sveriges viktigaste yrke, men vi använder ordet status. Det är lärarnas status i samhället som är det stora problemet.
Allt börjar och slutar med läraren, det vet du och jag och alla som gått i en skola... Det finns lärare där man inte lärt sig ett skvatt, och lärare som förändrat mitt liv i grunden.
Jag kunde inte sagt det bättre själv. Jag har haft över 50 lärare räknade jag ut igår... och gått i klassrum tillsammans med över 500 elever! På vissa lektioner har jag inte lärt mig ett skvatt, och vissa lektioner har förändrat mitt liv... Så är det för alla och allt beror ju på läraren. En lärare som har över 5000 elever under sitt yrkesliv och kan förändra 5000 människors liv, och snacka om viktigt yrke och det finns en rad påhittiga fyndiga saker man kan göra för att höja skolans och lärarnas status men politikerna duckar ... De verkar idélösa.
Det är nog bara folket som kan förändra. Media. De skulle kunna sända en skolserie på bästa sändningstid på tv4....
Ja, en humorserie. Det finns mycket media kan göra. Inte bara meningslösa debatter. Det är bråttom. Alla vet var skon klämmer och en sak att börja med för Löfven och Reinfeldt vore väl att lyfta fram frågan i valrörelsen men verkar inte passa in i valstrategin.... Sågar nog ner fler partier i ranken.
Var det inte tid för hyllningar ...?
Okej, men den här frågan är för viktig för att dribblas bort nu av valstrateger. Valfilmerna: Reinfeldt satsar på ekonomi och regeringsduglighet. Löfven satsar på pensionärer och jobben..... Skolan bryr sig ingen om. Framtiden bryr sig ingen om... den ligger för långt borta för denna mandatperiod... Vi får inga jobb om vi inte har en skola... Vi får inget bra avslut på livet , som de här 65plussarna just nu som jobbat hårt och värda allt men som fick leva i det trygga Sverige och fick växa upp i den mest exempellösa tillväxtperioden i svensk historia.... Vi får inget bra avslut om vi inte får en bra början. Vi måste börja bry oss om skolan....
Var det inte tid för samförstånd...?
Jo, men jag gillar inte att både media och valstrategerna dribblar bort skolan... för att vinna valet. En självklar valstrategi: S har sin stora potential bland pensionärerna, och den gruppen har aldrig varit större, 1 / 3 av hela väljarkåren. Och de har letat med lykta och ljus för att hitta ett argument för att smörja den gruppen... och de hittade "får betala mer i skatt än de som arbetar...". S har också störst förtroende vad gäller jobb och därför dumpar de skolan....
Nu går vi tillbaka till Finland och skolan och samförstånd..... Hörde du talas om TALIS, undersökningen som presenterades för en månad sen...? 34 länder deltog och avslöjade precis allt....
I Finland deltog 2700 lärare. Största delen av högstadielärarna anser att de i sin undervisning i stor utsträckning kan påverka sådant som främjar inlärningen. Nästan alla (97 procent) av högstadielärana anser att lärarna och eleverna kommer bra överens sinsemellan. Enligt undersökningen trivs högstadielärarna och rektorerna med sitt arbete. Inlärning uppskattas högt i det finska samhälle. Det anser 57 procent av lärarna. Till exempel i Sverige upplever bara fem procent av lärarna att deras arbete uppskattas. Det är otroliga siffror... otroliga siffror....!! Och de avslöjar hela problemet...
5 %!! The botten is nådd... som Timbaktu sa. Och ändå har inte finska lärarna högre lön än de svenska....
Jag måste hylla Fridolin som verkar förstått problemet och som är en av få partiledare som verkligen lyfter fram frågan i ljuset! Han pratar skola! Bra! Man måste börja där. Prata skola. En annan grymt viktig sak som Fridolin tog upp är vikten av manliga lärare. Superviktigt. Vi måste nå 50-50-målet. Just nu är det 70-30. Behovet av manliga lärare är enormt, manliga förebilder. De saknas i hemmet, på dagis och i förskolan och numera även i skolan! Männen bara försvinner ur barnens liv.... Männen bara försvinner ur barnens liv... Det är självklart den viktigaste jämställdhetsfrågan 2014... att få fler manliga lärare. Att nå 50-50-målet. Grymt bra Fridolin!
I Finland är lärarutbildningen helt annorlunda än i Sverige. Inte nog med att vi har en annorlunda nivå på de som som utbildar sig, det är de bästa ur vår skola och väldigt studiemotiverade intresserade kompetenta och brinner för ämnet... Utbildningen är superseriös också, och man måste slutföra en master för att bli godkänd, och sen är det ett läsårs praktik där man får handledarhjälp och slussas in i rutinerna.... Finland har troligen världens mest välutbildade lärarkår. De brinner för sitt ämne och det är ju precis det ALLT handlar om... Lärare som är intresserade. Det handlar om kunskapen....
Kunskapstappet är enormt, visar PISA. Och alla undersökningar. Kunskapsglappet mellan Finland och Sverige är oerhört... helt chockerande. Självbilden helt förändrad nu. Sverige är ett c-land. Och kommer vara lång tid. Det är inte toppen som tappat, det är inte botten som tappat, det är ett stort ras över HELA linjen....Lärarna betyder mest men en annan bidragande orsak är Sveriges märkliga hantering av betygen senaste 20 åren.... Här vill jag såga Fridolin och hylla Björklund.
Finland har haft exakt samma betygsystem under 100 år och Sverige byter hela tiden....
Jag tycker verkligen hela den här grejen är obegriplig. Detta att ändra betygsystem. Kalla fakta: det här stora kunskapsraset i svensk skola sammanfaller i tid helt med införandet av det nya betygsystemet och en treåring hade kunnat räkna ut det.... Nästan alla är överrens: det funkade inte. De ansvariga och de flesta lärarna håller med i beskrivningen att det var ett fiasko. I princip tre nivåer : väl godkänd, godkänd, eller icke godkänd. Allting blev flum. Lärarnas och rektorernas omdöme: "det stora felet var oklarheten, och det uppstod ett missförstånd vad gäller kunskapskraven. Elever och lärare nådde ett konsensum där godkänt inte nådde upp till målsättningen, ställda kunskapskrav... Man blandade ihop det med "minimumkrav".
Inställningen till betyg tycker jag är konstig i Sverige.... Ni vill helst inte ha några betyg alls och inte konstigt att standadern sjunker om man inte mäter kunskapen.... Ni lämnar ju eleverna i sticket.
Ja, jag tycker det är oerhört besynnerligt hela grejen... jag kan verkligen inte förstå Fridolin och Sjöstedt. De talar ofta om de utsatta barnen. Eleverna med svårigheter och extra stora behov. Det är ju just för dom tidiga betyg behövs. Det är ju liksom a och o med tidiga insatser och fattar inte hur man tänker om man inte förstår det? Jag tycker det är en nödvändighet för alla elever med betyg från 10 års ålder och om Fridolin fortsätter att prata på det här sättet kommer jag inte att rösta på honom..... Hur tänker han? Tror han att någon elev kan kan ta skada av betyg?? Fakta: ingen elev har någonsin blivit mobbad eller utstött på grund av betyg. INGEN i hela världen har nånsin farit illa. Det mobbas mycket i svensk skola. Varje dag. Man mobbas av alla möjliga anledningar: konstigt namn, konstigt hår, dålig på fotboll, glasögon, fetma. Osv. Men ingen har nånsin mobbats på grund av betyg. Tvärtom, betyg är oftast nördarnas revansch, de som haft lågstatus höjer sin status. De som inte får självförtroende någon annanstans får det via betygen och även de svagare eleverna är tacksamma för betyg , det vet jag då jag följt min gudson
Ja, status får man av andra saker. 1. Duktig i idrott. 2. Social kompetens, platsen i gruppen på rasterna. 3. Den klassiska statusmarkören: poppis bland tjejer och killar, det motsatta könet. Betyg har precis noll betydelse.
Ingen har heller mått dåligt av att läsa sitt betyg. Tvärtom. Betyg är stolthet och glädje, när man lyckas uppnå sitt eget mål. Jag har precis ingen aning vad mina klasskamrater hade för betyg. Jag brydde mig inte. I grundskolan reflekterade jag inte över det alls. Har fortfarande INGEN aning!!! Utgångspunkten: jag visar inte mitt betyg för någon och jag mäter mig bara mot själv och så funkade det hela skolgången och jag hade medelbetyg i de flesta ämnen och kunde vara sämst på vissa skrivningar och inte fan brydde jag mig om det....
Om alla lärare bara är noga med att påpeka syftet med betygen är det ingen fara alls och fattar inte hur ni i Sverige tänker... Och alla lärare i Sverige hanterar betygen rätt idag..så som man ska göra... det vet jag... de berättar att eleverna inte ska visa betygen för varandra och att de bara ska mäta sig mot sig själva.
Betyg är a och o! Betyg är kärlek ... Pedagogiken då... det är också kärlek. Onödigt kapitel. Detta med teknikfixeringen . Teknikhysterin. Den mynnar ut i en enda slutsats: teknik är alltid oviktigt, det är innehållet som är viktigt.... Lärandet i fokus. Spelar ingen roll om det är via laptop, eller penna och papper och skolböcker, bara man lär sig. Jag var väldigt irriterad på internethysterin för 5-7 år sen då internet bara bestod av skräp men nu när wikipedia blivit så bra som den är nu kan jag finns det värde i den informationskanalen ... Skolböcker , med sitt genomtänkta pedagogiska upplägg måste vara överlägset, och sen spelar det ingen roll om de finns på laptop eller papper... Jag har tyckt att penna och papper är bättre, men eftersom slutsatsen är att teknikfixering är ett ointressant ämne ska inte jag bry mig om det ämnet heller. Men om penna och papper (som innehåller ett större mått av självständigt skapande) skulle visa sig vara mycket effektivare för inlärning än ett jävla matteprogram på datorn där man klickar klickar klickar... då måste man återgå till det. Vilken teknik som används är ointressant. Det är lärandet som betyder allt.
Det där är inga viktiga frågor... bra att du dumpat dom ur manifestet...
detaljpedagogiken... dump dump.. . teori vs praktik också. Och grupparbetehysterin också... Finns större problem!
För valet är all detaljpedagogik ointressant... spola det....
Ja jag vet.... grupparbeten... spola det.. grupparbetesverige, grupphysterin....eller. det ska vara variation... 50-50.... 50 % självständigt arbete, 50 % grupparbete. Som det var på min tid. Men jag har alltid ogillat grupparbete.... Så många såna i skolan... då man inte lärde sig ett smack...! Självklart sjunker själva lärande enormt, kunskapstappet är väldigt stort, om man jämför grupparbete med självständigt arbete. Och kopplingen till arbetslivet.... Det är 70-30... självständigt arbete och grupparbete. Hade nån räknat ut. Vi vet att vi svenskar är väldigt duktiga på detta med grupparbete, men hur effektivt är det...?
Det är enorm skillnad på svensk skola och finsk skola. Vi håller inte på med grupparbeten som ni gör. Det är 80-20 ungefär. I Sverige 50-50 minst... den utbildningen jag gick i alla fall. Ni blir duktiga på det där med demokratin men vår syn på demokratin är ju väldigt olika. Finsk demokrati: vi väljer fram en ledare den demokratisk vägen som styr och bestämmer, det är demokrati! Svensk demokrati: alla ska snacka i mun på varandra hela tiden och allas åsikt ska få lika stor betydelse och det är inte särskilt effektivt....
Grupparbete funkar ju så här: 30 % av tiden ägnas åt nonsens, alltså helt ovidkommande saker , typ väder och vind och sånt. 30 % av tiden ägnas åt att planera hur gruppen ska arbeta, vem som ska göra vad och sånt, alltså den sociala träning som är en av poängen med grupparbeten, att lära sig jobba i grupp.... 30 % används åt själva ämnet. Kunskapen. Det man ska lära sig..... Svinnet är stort..... Såg du föreläsningen på tv i somras?? KTH hade gjort en väldigt seriös undersökning av företag och chefer, en forskare.. Syftet var att effektivisera chefjobbet och de filmade under möten. Chefen fick efteråt gissa hur mycket tid de hade lagt ner på att snacka om ämnet som mötet skulle handla om... och cheferna gissade 70-80 %..... Sedan mätte de tiden för de 110 cheferna och det visade sig att bara 20 % av tiden hade gått till sakfrågan... resten var stickspår... rent nonsens.. väder och vind och semester och ordningsfrågor och sånt som man ska avhandla på kafferaster.... Grupparbete är väldigt ineffektivt. Inte bara i skolan.
Men bra för att lära sig prata i grupp och den demokratiska processen och visst... de flesta yrken kräver 100 % självständigt fokus... Svenskar måste lära sig att jobba på egen hand också!! En socialarbetare måste hantera och utreda en klient på egen hand och ta beslut självständigt och det är inget grupparbete och framförallt sitta vid en dator och skriva rapport och hela rättsstaten bygger på självständigt kompetent arbete ... mycket polisarbete är sånt också även om mycket är grupparbete där... lärare, läkare, tidningsbud, självständigt jobb, och mycket mediajobb är grupparbete.... Filmjobb är faktiskt team-work. Inspelningarna i alla fall.
Och Direktsändningar. Det är nästan 100 % grupparbete. Tv.... Lyssna in varandra. Snacka. Tänker på de här 4 timmar-trav-sändningarna fredag och lördag... det kanske är 30 minuter självständigt förarbete... och sen fyra timmar då man skapar tillsammans... .
Varför ska du alltid avsluta med trav...?
Vad ska jag annars avsluta med?
Skolan!!
Okej... tar det här med "skolfilosofi" också... sammanfattning... Varför skola? Efter PISA -chocken var det ju många som inte ville ta resultatet på allvar och många som ifrågasatte allt och menade att PISA inte var viktigt och gick så långt att de menade att skola inte var viktigt överhuvudtaget.......
Ja, flumsverige i ett nötskal... eller självbildsverige i ett nötskal....okej... självgodssverige.... okej jag vill höra din topp 5 lista, vad skolan behövs till...... Så får jag ranka partierna sen utifrån min finska horisont!??? I demokratisk anda.....
RANK SKOLANS UPPGIFT.
1. Ett etiskt grundfundament i samhället. Vi får lära oss demokrati, allas lika värde, vi får lära oss historien och samhället .. och att behandla alla väl... En plats för moralisk demokratisk fostran. Om man gör detta på rätt sätt förebygger vi extremism, våld, rasism osv. På de platser i världen där utbildning saknas frodas extremism
2. En hög standard vad gäller kunskap och seriositet (som Sverige hade fram till år 2005) är nödvändig för att skapa ett tryggt och fungerande samhälle. För alla. Och det kräver ju alla..... Att rättssystemet funkar, att sjukvården funkar, att socialtjänsten funkar, att skolan funkar, att vi har bra media och bra politiker och bra finansmän och bra företagare och bra byggjobbare och sektor för sektor som gör ett bra jobb och som är seriösa. Som inte myglar. Bluffar. I denna era av exempellösa rättsskandaler, och allt annat...
Vi vill inte ha fler fuskbyggare.
Allt börjar i skolan. Allt bygger på det. Hela samhället. Det finns ett absolut och säkerställt samband mellan att vara seriös i skolan och att vara seriös på jobbet. Den här nonchiga inställningen till skolan som vi i Sverige har, den förföljer oss sen till arbetslivet och vi är inte seriösa i våra jobb sen. Det går ju inte att tro att man kan ha en skitskola, och sen ett tryggt samhälle. Det går inte att tro att alla de eleverna som nu nonchar och dissar skolan och är oseriösa överlag plötsligt ska bli seriösa när de fyller 20 och kommer ut för viktiga uppdrag i arbetslivet.
3. Att hjälpa och stötta barn med svårigheter och särskilt stora behov.
4. En förvaringsplats att trivas i. Bli glada och harmoniska. Slippa mobbing. Utvecklas socialt i samspel med eget kön och motsatt kön, på raster, och i klassrum. Ett slag psykologiskt uppdrag. Ja, skolan måste vara en förvaringsplats nio år och barn kan inte driva runt på stan och försöka finna mening i livet....
5. Att få redskap och förebilder för livet. Vissa lärare har gett mig intressen som jag inte visste att jag hade, och som jag utvecklat senare ..... Så kan det funka. Lärare som är så inspirerande att de leder in en på områden som man aldrig hade upptäckt annars, skolan kan vara en upptäcksresa för framtiden... det finns ju lärare som genom att visa mig de här områderna, ibland bara för en enda dag, förändrat hela mitt liv.....
Jag är tacksam för dessa förebilder jag fick i skolan. De har gett mig nya intressen på gamla dar, och deras ord har väglett mig varje dag i vardagen. I allt....
.
RANK DE POLITISKA PARTIERNA I SKOLFRÅGAN
1 Junilistan
2 Folkpartiet
3 Vänsterpartiet
4 Moderaterna
5 Socialdemokraterna
6 Sverigedemokraterna
7 Kristdemokraterna
8 Miljöpartiet
9 Centerpartiet
10 Piratpartiet