skolmanifest, tillägg, och hjälten Fridolin
SKOLANS UPPGIFT
Fridolin ska bli svensk skolas hjälte och räddare i nöden... Vad vill han?
Det kan bara finnas ett svar: hitta den enda fungerande modellen. Skolmanifestet har två nyckelmeningar dit: 1. "den som äger kunskap i ett ämne brinner för att sprida kunskapen". (Om läraren). 2. "Göra det enkla , naturliga. Det som vilar på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund" (om kunskapen).
Manifestets fokus är på läraren och kunskapen, men uppgiften är såklart alltid att hitta en balans mellan de två orden, och deras två motpoler: självständighet och demokrati. Skräckmodellen i Sverige 1994-2011 hade självständighet och demokrati som de två överordnade uppdragen.... Läraren och kunskapen kom i andra hand. Om de överhuvudtaget kom. Det får aldrig bli antingen eller. Det måste vara både och. Det är Fridolins uppdrag.
LÄRAREN vs DEMOKRATI
Lpo94, löroplanen vars idéer genomsyrade svensk skola alla katastrofåren, hade som väldigt tydliga riktlinjer: demokrati i skolan.
Ja, det låter bra men det var en fullständigt absurd tolkning av hela begreppet som fick fäste i skolan. Inte så som det sak vara: att skolan lär ut ett demokratisk synsätt och hur det demokratiska samhället fungerar.
Istället menade man att eleverna själva skulle ha makten över undervisningen.. Det demokratiska klassrummet: alla har lika stort inflytande och lika makt och ansvar. Det gjorde att läraren förlorade i status, rollen förändrades, förintades, hon blev överflödig , och det gjorde att lärarens status i samhället är extremt låg idag.
Allt det där är givitvis pseudovetenskap, ren hokus pokus och påminner väldigt mycket om begreppet bortträngda minnen som fick väldigt stort inflytande i rättstaten under samma tidsepok....
Ingen beprövad erfarenhet i närheten....och ännu mer urspårat blir det när det kommer till kunskapen....
KUNSKAPEN vs SJÄLVSTÄNDIGHET
Lpo94 skrev uttryckligen: eleven ska själv planera och styra inlärningen, hon ska vara självständig i undervisningen...
Ordet kunskap fick inte användas överhuvudtaget, och istället talade man om kompetens.
Den där nya metodiken och pedagogiken hade ingen grund alls i vetenskap, eller beprövad erfarenhet. Hela exprerimentet, hur absurt det än låter idag och hur mycket det än påminner om borträngda minnen monterade ner all kunskap i svensk skola, det otäcka pseudovetenskapliga förhållningssättet till pedagogiken orsakade det värsta PISA-raset världen sett (inget annat land har varit i närheten i mätnignarnas historia)
Allt sunt förnuft var borta. All beprövad erfarenhet i historien. För det första är det väldigt svårt för barnen att nå kunskap om utgångspunkten är att kunskap inte får förekomma i skolan, och det är synd om 20-åringarna nu, de första kullen som når högskolan och inte klarar av grundläggande färdigheter för att nå yrkeslivet...
Fridolin väljer att tala om självständighet istället för kunskap just nu, men han menar såklart inte självständighet i den mening som skolan gjorde i början av 2000-talet... Han menar förmågan att tänka självständigt, förmågan att förhålla sig självständig till kunskap.
Om inte kunskap får finans kan man inte förhålla sig på något sätt till den och det var det som hände
LÖFVEN och EFFEKTERNA PÅ RASET....
Löfven brinner för kunskapsnationen. Och ja, det finns ju ingen annan väg i det globala kunskapssamhället vi lever i...
Han behöver inte ställa kunskap i motsats till något annat. Tex självständighet, eller en demokratisk fostran. Det gjorde vi inte i Sverige fram till 94, och det gör man inte i Finland idag, och inte i något västland.
Ledord: Sunt förnuft, det som funkar i ett klassrum, beprövad erfarenhet.