socialdemokraternas stora vallögn

 

scen 60 

PÅ VÄG TILL HELSINGFORS 

 

Igår presenterade S sitt förslag för att motarbeta vinstjakten i skolan. Tror vi redan nu kan utnämna det till valets stora lögn och mörkerspel. 

Vi hann inte snacka klart om det här i tisdags. Finns det med i skolmanifestet? 

Nej, inte så mycket men ska skriva om hela manifestet  när jag kommer hem från Helsingfors och packar in lite av det då... Det är ju ett av de tre stora problemen. Förutom Kunskapstappet och Lärartappet.

Vad fan var det för Spaning idag då? Det där om Nato och Republik, måste du ta bort... Vi får ju fiender. Nu är 100 % av svenska folket våra fiender De 50 % som tror på Nato, och de 50 % som tror på republik.... Du lyckades reta alla.

Ja, och samtidigt lyckades jag får 100 % av svenska folket som våra vänner.. De som förespråkar Alliansfrihet och Monarki... Det är också 100 %.

Fan vad du dribblar med siffror... du börjar likna Andersson och Borg... Om du ska ge dig på friskolorna idag får du 200 % av svenska folket emot dig... Jag ska vara motvalls idag, och ifrågasätta allt du säger, annars är vi rökta.....

Okej, vinstjakten i skolan, var va vi? Vi slog fast att allt är ruttet med systemet....

Genomruttet. Vi kom fram till tre saker. 1. Det är dyrt för Sverige. (skattebetalares skolpeng direkt ner i fickan på ägare) 2. Det är dåligt för undervisningen. (Det orsakar segregation, kunskapstapp, betygsinflation osv.) 3. Det skapar det här kaoset av skolor utan insyn och överblick och gymnasier helt utan koppling till arbetsmarknad.

Ja, vi stanande där. Vid flumskolorna, och hade tänkt ta upp många saker men hinner inte idag.. Men kan berätta hur det började för mig. Det var över tio år sen, jag var runt trettio, jobbade natt, ville gå en kurs i film på dagen, byta liv igen, såg en annons om en utbildning i närheten, precis det jag ville, kamera, manus, redigering, och när jag ringde möttes jag av en försäljare som visade sig vara en lärare och utbildningen ägde rum på ett mediagymnasium och han bombade på med "kameran vi har finns ingen annanstans i Sverige, inte ens produktionsbolagen har råd, det är den senaste tekniken de använder i Hollywood, " och sen rabblade han en massa namn... Rätt okej kurs för mig men ett skämt att eleverna på media hade samma kurs och totalt var det 30 % av utbildningen som gick ut på det där och roliga-timmen-skola och de där tv-produktionerna var stora grejen, som om de skulle jobba med det i framtiden och de prodkutionerna visades i lokal-tv....

De här 50 tv-kanalerna man ser i tablån och hela reklamsverige har ju dammsugit mediagymnasierna och media är en stor marknad idag och bra att det finns såna....

Ja, absolut, om de skulle höja blicken själva eller få en styrning från högre ort , och anpassa undervisning efter arbetsmarknad. Visst finns det en marknad, tv, internet, reklam, design osv.

Jag tror att ditt gnäll beror på avundsjuka... Själv fick du sitta och läsa periodiska systemet på gymnasiet när dina stora intressen var media, och fotboll....

Ja, litegrann är det så... Jag var en mediagalning, mitt stora intresse och hade ju varit grymt och klockrent med mediagymnasium , om man hade kommit in... Och hade ju älskat fotbollsgymnasium också och visst är det okej om lite skoltrötta får hålla på med idrott de här åren, kan vara motivationshöjande men det måste finnas styrning och den här hysterin är ganska otäck... Det finns ingen som vill att media eller idrottsgymnasium ska försvinna, och varför skulle de göra de ..? Om vinsthetsen försvann... Fattar inte det ... Skulle bara ske en välkommen sanering. Hela utgångspunkten med debatten , att skolor skulle stänga är fel...

Det har ju stängts många plugg de senaste åren , de som kursat.... så ingen skillnad...

Precis.

Varför är S lögnare i den här frågan? 

Eftersom de vet att deras förslag inte förändrar nånting. Och de pratar om att de ska stoppa vinstjakten. För det första funkar det inte praktiskt, och för det andra är det ingen skillnad med långsiktigt ägande och kortsiktigt. Precis samma sak och alla vill ju helst äga 10 år och det är då man tjänar mest och chansen till miljardvinsten som är allas drivkraft ligger ju i det långa perspektivet.... 

Ett perverst system. Okej, vi vet att allt är sämre med vinstjakten, och S har tagit fram siffror på att lärartätheten är sämre än i de kommunala och varför vill då politikerna behålla den?

 Det finns ett oerhört olustigt inslag i detta som är en stor orsak men vet inte om jag ska nämna den eftersom den kan uppfattas som konspiratoriskt.... 

GÖR DET, snälla.. jag är nyfiken...

Okej... Vi snackade lobbygrupper när vi snackade försvaret. Och det är mycket värre när det gäller skolan. Man kan säga att de lever i symbios. De sitter nästan i knät på varandra, friskolorna och partistyrelserna , för alla partier. Jag vet inte exakt varför det blivit så men de är ruggigt tajta idag, och kontakter sedan gammalt. Och vi vet hur det funkar med gamla kontakter. De som var politiskt sakkunniga på departementen under 90-talet, de är direktörer i friskolekoncerner idag. De vandrar fritt mellan rummen, ett kluster av makt, (ex Anna-Karin Hatt idag minister, utsågs 2011 till en av Sveriges mäktigaste kvinnor, hon var vd för friskoleföretag innan hon blev minister). Det handlar om väldigt många människor i det här klustret och de jobbade alltså på departementet på 90-talet och de var de som låg bakom hela friskolereformen och de visste den ekonomiska potentialen och nu har de grävt guld och lite olustigt allting och fortfarande en enorm makt över politiken och de är ju i toppen på inkomstligan i Sverige och Löfven har sagt internt att det är deras  makt som gör det omöjligt att stoppa allt....

Okej. Men det kan inte vara hela sanningen, i så fall vore det mer än pervest. Om det handlar mellan ett val mellan Sveriges framtid och kontakter, väljer alla landets bästa. Måste finnas andra anledningar än personliga kontakter...?

 Ja, det sägs att det inte går att stoppa och då skulle det bli folkstorm eftersom det handlar om 300 000 elever... Det är rent trams. Trams trams trams... OM det skulle bli så att vissa skolor får stänga ner, så är det ingen katastrof.. 1/3 har ju inte börjat gymnasiet än, och 1 /3 har gått ett år. Det är i så fall de här naturbruksgymnasierna som det kryllar av, de med högst skolpeng , som stänger, och knappast nån katastrof ... Hela den här grejen faller, bland annat pga att majoriteten av elever, lärare och rektorer på fiskolor också vill stoppa vinstjakten....

Ja, privatskolor slår igen till höger och vänster idag... Och en massiv kritik från skolvärlden, jag fattar inte... Det måste finnas fler anledningar än att eleverna skulle bli sura...?

Ja, Björklund gav ett tydligt besked i debatten varför vinstintresset ska vara kvar. "Jag förstår inte problemet. Vad är problemet? När skolor visar toppresultat, och eleverna trivs, varför ska man då stoppa dom"?

Ja, det är en relevant fråga....

Det är nonsens. Han har alltså studerat betygen och sett att det är högst betyg i friskolorna och därför är det bra med vinstjakt.... Ja, jösses. För det första är det inte konstigt att de mest studiemotiverade och de med högst betyg kommer i samma skola, och de gör de oavsett vinstjakt, när det finns det fria skolvalet. Logik: vissa skolor har högt skoltryck och då är det betyg som avgör vilka som kommer in, och de här på topplistan: Victor Rydbergs i sth och djursholm, Växjö fria, Procivitas Privata i Helsingborg, drar till sig elever med goda betyg från grundskolan och därmed får de högre betyg. Det har ingenting med god utbildning att göra, och de hade fått bättre utbildning i en kommunal skola. Varför hamnar de i privata skolor? Ja, inte så konstigt, bl a för att de för brutala reklamkampanjer med direktreklam till de med högst betyg..... Man har gjort körningar som visar att de med högst betyg i nationella proven i nian är de som går de här skolorna .... En annan viktig sak är betygsinflationen  (en exceptionell utveckling när det gäller antalet elever som går ut gymnasiet med MVG i alla kurser (20,0 i slutbetyg): från 1997 till 2008 ökade antalet elever med 20,0 i genomsnittsbetyg 28 gånger. Andelen som hade 19,0 eller högre ökade under perioden mer än 6 gånger. Och under samma period sjönk den svenska kunskapsnivå vid internationella mätningar). Råder delade meningar om hur stor betygsjakten varit, har det varit en galopperande inflation, eller en tydlig men rimlig? Svårt att veta såklart. Men den kommunala skolorna säger att de varit tvungna att ge högre betyg eftersom de privata har gjort det, och spiralen är svår att stoppa och självklart tvingas lärarna pressa sig uppåt när betyg är en viktig del av vinstjakten... Den avgörande frågan är ändå om det är bra att alla med höga betyg samlas i samma skola? Då samlas alla på Kungsholmens gymnasium och Thorilds dit 2600 pers söker.... Kommunala iofs. Men där finns ett helt annat lärarsegment... i stort sett bara erfarna lärare och jätteskillnad mot andra skolor har granskning visat och är det bra att alla duktiga lärare med erfarenhet samlas i samma skola...? 

Ja, det måste vara bra, jag är för elitskolor, i alla fall om det är bra utbildning och jag vill att det ska finnas elitlinjer för matte, teknik, det handlar bara om några hundra med super-IQ och de måste få chansen med superlärare om Sverige ska bli konkurenskraftiga. Vi får inte försumma våra IQ-barn....

Kan hålla med, men de linjerna kan vara på normala skolor och inte i elitskolor...

Konstigt det där med elitfixering i drott och inte i andra ämnen... Vad är problemet med mattelinjer för våra hundra vassaste? Det kryllar ju av elitlinjer inom idrott och där är utslangen väldigt stor.... I Spanien börjar man till och med elitskolor för barn i 10årsåldern och det är motbjudande men helt okej i Sverige i 16årsåldern... De här får ju garanterat jobb, teknikbarnen... till skillnad från idrottslinjerna. Killen jag känner som går ishockeylinje, han tränar 30 timmar i veckan sa han... 16 år .  Men tillbaka till ämnet....Det måste fler argument , varför poltikerna vill ha kvar det perversa systemet...

Ja de säger att det inte går att stoppa, eftersom det är folk som äger det, och då kan man inte ändra det.. Privat är privat, säger dom. Trams. helt sanslöst trams. 

Men hur ska det gå att stoppa det? Det är ju konfiskation att "ta tillbaka privat egendom", att förbjuda företag på en marknad...

Ja, vanliga företag men detta är inte vanliga företag precis... De har avtal med staten. De som sysslar med detta vet att skolan är lite annorlunda än annan verksamhet.... Särställning. Annars är det något fel i huvudena....

Men hur ska det gå till. När en hyresrätt är ombildad till en bostadsrätt är den i privat ägo och då är det konfiskation om kommunen vill ta tillbaka den... Man kan ombilda en hyresrätt till bostadsrätt men man kan inte ombilda från bostadsrätt till hyresrätt. En bostadsrätt är förlorad till marknaden för evigt..... 

Man kan inte jämföra det med en skola... De har ett samhällsansvar och de vet om det. De vet att deras verksamhet är något annat än bostäder .. och läsk och dammsugare och andra verksamheter... Såklart. De har ett avtal med staten och de vet att avtal kan rivas upp när det kommer nya regeringar och det här var Löfvens chans att ändra på ett ruttet system... och obegripligt att han inte gör det..... Jag fattar ingenting. Det är ett svek mot skolan och barnen. Lyssna: driva en skola vinstintresse ...

Ja, det låter lite ruttet i mina finska ögon

Man kan inte göra vinst på en skola. Det fattar alla andra länder. Det är ett ruttet system och tänk på att skolan historiskt är S främsta insats... Nu är det deras sämsta område och du måste överväga detta när du röstar. Det handlar om Sveriges framtid. 

 Ja, lögnen är ju frasen "några utnyttjar systemet". Sanningen är att alla utnyttjar systemet och att det är SYSTEMET som stinker. . 

29 aug. 2014


 

 

 

EN SAJT OM IKONERNA

 

DIGITAL

HISTORY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)