tillägg skolmanifestet: DEL1: den politiska dimentionen... + dd jägers

 

Det är många saker som borde tas upp i ett skolmanifest. 
Redan efter PISA 2009 blåste debattens vågor höga i skolsverige. De ansvariga sa "aldrig sett resultat som är så entydiga på alla punkter." När sen PISA 2012 kom utbröt hysteri och chocktillstånd. 
Orsakerna är flera och finns på olika nivåer i orsak och verkan, men två saker sticker ut: lärartappet och kunskapstappet, och skolmanifestet fokuserar på dessa.
Vi har strukit bort många avsnitt.
Kärnan kvar, fokus.
Bra att banta ner, det lärde jag mig i skolan! Alla lärare jag haft kom med samma invändning: att jag inte höll mig till ämnet. Grundregeln är att innehållet ska vara sant och relevant, och sanningen är inte mycket att snacka om, och sen är det upp till syfte och sammanhang vad som är relevant. I ett politiskt manifest är det nog bäst att banta ner. Sålla. Hålla sig till ett fåtal saker eftersom ämnet är gigantiskt...
Tar upp de i ett tillägg,  Några saker som är på tapeten om lärarna tex: högre lön, lärartäthet, tas upp i tillägget, del 2. 
.
Två saker som inte ingår i ämnet strök vi .... 
1. 90-talet
Beskrivningen  av 90-talsandan.... Ja, relevant att förstå den tidsandan, för att förstå varför skolan reformerades
Det var en tid efter muren och palmemordet, ett förvirrat decennium, en mörk epok i vår historia på många sätt. Det som präglade 90-talet mest var en förändringshysteri som fick enormt genomslag överallt i samhället. Sektor för sektor skulle byta spår och precis allt skulle förändras; nu när världen bytt spår och socialismen fallit sönder och det nya landet skulle skapas kunde man lika gärna rensa bort allt allt allt gammalt för den enda vägens politik, och det var ideologiska grunder bakom de flesta reformer, ideologi före rationalitet, ideologi före fakta, före forskning och all beprövad erfarenhet.  
Rättstaten gick in i mörkret, den nya sensationella psykologiska upptäckten efter den andra fick genomslag, psykoanalys rakt in i rättssalarna, det har skrivits många böcker om den här bisarra epoken. Uppstod ett sekttänk, här och var. (Det karaktäristiska för en sekt är att den inte accepterar några tvivel, och ingen kritik..... Det är allt eller inget. Man är antingen inne eller också ute. Det var på de premisserna Quick-utredningen bedrevs. Antingen accepterar man att alla motsägelser, felaktiga gissningar och absurditeter eller också får man erkänna för sig själv att man har haft fel i allt. Det sistnämnda är ett stort och smärtsamt steg.)
Mycket av det som hände under 90-talet följde samma mönster i Sverige, man struntade helt i fakta och beprövad erfarenhet, och ett slags ideologitänk  (som i sig var mycket flummig och diffus) fick styra istället. Förändringar var nödvändiga , sa alla , utan att någon kunde förklara varför förändringar var nödvändiga. Skolan skulle också förändras. 
Det hade varit en framgångssaga under 50 år den svenska skolan och var på toppen av ett historiskt berg de här åren. Men den skulle förändras. Ingen kunde förklara varför. 
Idag sitter vi här alla och undrar (på samma sätt som med Quick-historien) . Hur var det möjligt? Hur kunde det hända? 
Hur kunde man komma på tanken att förändra skolan i grunden överhuvudtaget? 
Hur kunde man komma på idén att läraryrket skulle förändras så radikalt helt plötsligt? Hur kunde man ens få för sig att läraren skulle börja sköta utbildningsupplägget på egen hand? (när tydliga riktlinjer och kunskapsmål varit den enda fungerande vägen i alla andra länder) Hur kunde man ens komma på tanken att läraren skulle bli en impovisatör, och styra mål och medel självständigt (när all empiri visar på den noga planerade och detaljstyrda undervisningens effektivitet) ? Hur kunde man tro att den nya flummiga betygsskalan skulle fungera? Hur kunde man tro att Sverige skulle kunna hålla samma kunskapsnivå när betygen skulle sättas först i årskurs 8? (tidiga betyg= kanske den mest empiriskt mest säkerställda metoden för att skapa motivation inom utbildningsfältet) Hur kunde man tro att det inte skulle bli ett unikt kunskapsras när man la hela kunskapsbegreppet åt sidan??? Och när man uttryckligen underminerade lärarens roll i läroplan, och döpte om henne  till coach.... Hur var det möjligt att man kunde sabba hela läraryrkets status genom att tvinga kvar dom i skolan efter lektionerna för att delta i en flummig fortbildning som inte hade mycket med kunskapsutveckling att göra...? 
.
2.  Skolrasets effekt på samhället..
 Man måste ju förstå varför samhällseffekten om man ska förstå varför skola är viktig och om man ska förstå varför läget är desperat , och att det påverkar alla svenskar . Visst är det en del av ämnet men för stort och därför stryks det ur skolmanifestet....
Näringslivet är de som är mest oroliga, men det är alltid de svagaste som drabbast mest, de mest utsatta. Det som oroar mest, sjukvården, skolan, socialtjänst, rättstaten osv
Nivån får inte sjuka där. Då är de utsatta illa ute. . 
KUnskapsnivån måste vara bred och hög. 
Jag tänker alltid på flickan i Blekinge och alla andra utsatta som drabbas av låg kunskap , den lägre standard som nu väntar. 
.............................
6 sep. 2014


 

 

 

EN SAJT OM IKONERNA

 

DIGITAL

HISTORY

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)