VALFILMERNA
Måndag, ny vecka, vår. Halsslem fel vecka. Huvudslem fel vecka. Den här veckan när man måste vara på tårna...
Tre dagar på oss att skriva klart 3 valfilmer. Minst. Egentligen 5-7. Sen två dagar med inspelning....
Torsdag, fredag, totalt 4 timmar gav produktionsbolaget fram till 20.00 och fattar inte hur man ska hinna med en film på fyra timmar. Inga omtagningar. Inga skådisar. Inget sånt. En nollbudgetdemogrej. 25 minuter.
Projektet tog ny vändning förra veckan. Vi ska satsa stenhårt på tv4......
Tv4, eller inget, det är moroten två veckor.
Och blir det kalla handen lär det bli svt och kanal5 och Fredrik o Filip och kalla handen där lär det bli ...tillbaka till gå.
Måste bli tv4. Kan inte vara nåt annat. Hela grejen ....hela projektet spricker utan Wikegård och Hussfeldt och Boork. I alla fall Wikegård och Hussfeldt.
Klart att Renberg och Chris skulle funka men ... det mesta i manus bygger på Wikegård och Hussfeldt. Kanske en hint om vad manus handlar om.....inga fler ledtrådar.
Valfilmerna blev 25 -minutare, omgjorda till tv-format. Tanken är: 5 halvtimmare i på tv4 i juli. Nytt spännande sätt att bevaka valet. Två månader innan valet. Nytt fräckt koncept. Crossovern mellan bildning och spelfilm. Upplysning och dramakomedi. Det ulitimata sättet att få ungdomar och de grupper som vanligen inte tittar på valprogram att få upp intresset! Anledningen varför vi valde tv4 var Wikegård och Hussfeldt som har två centrala roller i manus. Huvudroller. Vill inte avslöja manus. Flera titlar och scener från 10 Valfilmerna finns med. Det är Osäkra Väljare och Stridshingsten som kommer bli demofilmerna. Men det är Wikegård och Hussfeldt som frontar hela tv-formatet.......
TV4 DRAMA
Anledningen varför vi valde tv4 var två magiska produktioner som hade premiär förra veckan: Jättebästisar och Welcome to Sweden! Så fruktansvärt bra och det är tv4 som helt tagit över dramatiken i Sverige nu......
De kallas dramakomdier. Båda på det heta temat land och kulturkrockar. Och kärlek och manlig vänskap.... .
När man tar kontakt med tv-bolagen vet vi av erfarenhet att det är 20-80. Eller 10-90.... Och har man inte förberett allt till 100 % är det 0-100.....
Alltså: det räcker inte med en idé. Det räcker inte med synopsis. Det räcker inte med manus. Man måste ha allting: idé, synopsis, manus och färdig demoproduktion. Då kan man komma upp i 30-70.....
Det viktigaste sen: inte ge sig..... Funkar så här: okej, man kan skicka idé. Man kan få kontakt. Man kan ha allt färdigt. Då säger dom: det är en jättebra idé men passar inte in i programutbudet.
En jättebra idé faller alltid i glömska efter 2-3 dar. De får flera jättebra idéer varje dag och de tänker på dom ett dygn och sen slutar de tänka på dom. Knepet är: fyrstegsraketen: först presentera idé. Man säger att man ska höra av sig nästa dag med mer info ... och andra dagen får de synopsis. Man säger att mer ska komma... Trejde dagen manus och fjärde dagen film. Då hinner de aldrig glömma. Om man drar ut några dagar på det växer liksom tanken hos tv-bloget och idéen får kött på benen och idéen mognar fram.....
Okej, tv4 har hela hösten och alla valprogram redan inpackade och klara, säger dom. Tror vi inte på.
Den här utmattningstaktiken är ett företagsknep som företagen och försäljarna i sin tur knyckt från tiggarna....
WELCOME TO SWEDEN
Det finns en stor skillnad på nu och då, hur man tänkte när man började för 15 år sen... Då trodde man att bara en del ur ABC räckte. Alltstå , en bra idé. Eller en dålig idé men ett bra manus. Oftast var det så att man hade en bra idé och skrev ett skitmanus och nu vet man att man MÅSTE ha alla delarna på topp... Allt.
Som Welcome to Sweden. Det är sån produktion som aldrig skulle få tillträde på avt. Eftersom den är för bra.
Welcome to Sweden är sånt drama som är klockren i alla delar.... ABC. 1. En klockren idé, en nyanländ som kommer till Sverige och ser landet med amerikanska ögon utifrån. 2. Ett klockrent manus, rappa repliker, bra situationer, varje scen har en laddning och en konflikt. 3. Klockren kringstoryn. Att författaren skrivit självbiografiskt brukar ses som stort plus även om jag inte tror det spelar nån roll, men då får man hela karaktären och en vass medial kringstory på köpet. Bra medial effekt a la Walker i Idol och det är upplagt för uppföljare och man blir verkligen intresserad av hur livet i Sverige fortsätter för honom.....
Den veckan som gick, man fick sån där skön aha-feeling att tv4 äntligen tagit efter USA och skaffat sig amerikansk attityd och blivit så där proffsiga. Det där som gäller i USA , både vad gäller tv och film: bara manus som gäller. Bara kvalitet som gäller. Superproffsig attityd..... Alltså 100% kvalité. Sverige har under alla år egentligen haft något slags Sovjetsystem och har fortfarande. En eller par personer i hela landet som väljer ut vilka som ska få statligt stöd och det är orsaken till den bedrövliga svenska filmproduktionen. Det kändes förra veckan att det är på väg att luckras upp och marknaden tar över och som USA : 40 hyperkompetenta gör olika bedömningar och bara manus bara manus, bara kvalite, kvalité... De skiter fullständigt vem som ligger bakom och de ser direkt en bra idé när de ser den. De missar aldrig en bra idé. De missar aldrig ett bra manus. Pengar som styr och i detta fall fungerar den fria marknaden som den kvalitémärkning som den kan fungera och som ska fungera som.
Solsidan.... en helt underbar produktion.
Man kan säga att tv4 bara sysslar med spänning och komedi och kanske sant men det finns också crossovers numera.
Jättebästisar är också en väldigt bra idé. Handlar litegrann om vänskap, men framförallt om svenskar i utlandet. Svenskar i andra länder. Den komik som uppstår i Indien. Manus helt okej, hittills. Grymt filmat och klippt.
Welcome to Sweden och Jättebästisar är på temat land och olika kulturer, och hoppas Jättebästisar lägger fokus på hur töntiga och vilse svenskar blir i andra länder, lite Stig Helmer i de två första resorna. De två mäserverken. Det är samma tema som Det Nya Landet , Moodyssons och Birros, den bästa produktionen genom tiderna på svt.
Ett ganska tacksamt tema och outröttligt och finns hur mycket som helst att göra. Många vassa idéer men det måste till bra manus också om det ska funka.....
ABC
Alla tre delarna måste bli bra. A , B och C. Ibland skiter sig idéen, ibland manus....
Det finns alltid bra idéer. Inom varje tema. ALLTID. Det finns alltid 10-15 bra idéer och vänta med att skriv tills du hitta det bästa och det är svårare med manus.....
Idag är det lugnare, förut var man mer orolig... Man tyckte att man hade kommit på en bra idé och ett bra synopsis och sen var man skakis när man skulle börja skriva... tänk om jag sabbar allt med ett dåligt manus. Det gjorde man många gånger......
Men grejen är att det inte är någon idé att oroa sig och numera är man lugn och vet vad man kan och man vet att det blir ett bra manus om det är en bra idé.....
Grunden i ABC är alltid idéen. När vi började med Valfilmerna för två veckor sen spånade vi friskt och kom på 20 idéer fort.... Den första var Osäkra väljare. Det finns tre typer av idéer: de bra idéerna, de halvbra och de dåliga. Osäkra väljare var en halvbra.
En stor skillnad på nu och då: numera skriver vi bara de bra idéerna....
Förut tycker man att alla idéer var bra, man var okritisk. Nu lägger man dom i underst i högen och man väntar tills man kommer på en bra. Det finns alltid 20 bra idéer inom varje tema.....
Del två är sen synopsis och del tre är utförande, manus. Numera vet man hur den kreativa processen måste fungera för att det ska bli bra men man kan säga att alla tre delarna kan flyta i varandra, man kan till exempel komma på handling under tiden man skriver manus. Synopsis är handling. Helst ska man ha kommit på hela historien , scen för scen. Då brukar manus bli bäst.
Palme på Skype var den första bra idéen till Valfilmerna och alla andra idéer lades åt sidan. När man kommer på en bra idé skriver manus sig självt. Man har tur när man skriver. Tex skulle man kopiera ett citat, och visade sig att ett av de mest berömda Palmecitaten passade som hand i handske! Klockrent för handling och idé! Och det var exakt 50 år gammalt. På dagen 50 år.....
En annan tursak var att man hade bestämt att den skulle handla om utrikespolitik och skolan, och upptäckte att det var Palmes två favoritområden.. Hade varit utbildningsminister, det hade man inte tänkt på när man skulle skriva en film om skola och Palme.
Ett exempel på hur hela idéen kan förändras när man skriver manus var Mannen som Älskade Statsministern. En dålig idé. Eller halvbra... Egentligen ingen idé alls.. man ville bara lovebomba politiker och statsministrar... Vi hade för många negativa filmer och måste väga upp med en superpositiv. Enda idéen med den var att den skull handla om politikerförakt och vad det beror på och sånt....
Efter två timmar lessna man ... sen på kvällen kom man på vad filmen skulle handla om. Politik som sport! Val som siffror och resultat. Förvandla hela valet till en fotbollsmatch! Man kan ju faktiskt se Politik på det sättet och det blir väldigt roligt då.....
Val är en idrottstävling, bästa laget vinner alltid.... Man kan inte ha tur. Omöjligt i efterhand att säga vilken politik som är bäst, tillväxt och arbetslöshet och såna siffror styrs av globala konjunkturer. Därför vinner alltid bästa laget. Som skidsytte, friidrott, och fotboll också... Kanske inte trav, där kan bästa hästen galoppera....
Men bluffspel ingår... Har man lurat väljarna så har man gjordet bra! Enda som haltar i det resonemanget är att Hitler fick 30 % och att Kim i Nordkorea fick 100 % och det är inte bästa politiken..... Men i ett demokratiskt land blir alltid den bäste under valrörelsen Statsminister. Så ser partierna på det och så måste vi också se på det....
Fanns ju ruggigt intressanta siffror. Tex tabellen över flest år som statsminister eller högst procent... men den intressantste siffran: att det under Palmes sex val var överlägset högst valdeltagande nånsin... Palmes första val: då sköt deltagandet i höjden och 90 % varje år och när han dog störtdök procenten igen... Man kanske vill förklara det med en politikintresserad generation... men klart att Palme måste haft störst inflytande över den statistiken.. osannolikt sammanträffande annars....
Palme och Zlatan.
Palme och Zlatan, de som skakade om landet.. De som höjde intresset på livet.
SVT DRAMA
ABC, de tre delarna..... Sitter i ryggmärgen och numera vet man att alla tre delar måste vara bra.
Det finns en fjärde del som jag började med direkt för 15 år sen... Tema. Det fungerar perfekt som kreativ katalysator och tror det är därför Torsk på Tallin blev den bästa svenska filmen senaste 15 år sen... Den firar 15 år i dag. Klassikern. Den skrevs i ett projekt med 4 filmer... eller var det fem... En liten film om ensamhet.
När man börjar med ett tema, då börjar man fundera över möjliga konfliker och sitiuationer i temat och till slut växer den bästa konfliken i varje tema fram. Den bästa aktuella konflikten. Den bästa filmen. Då ..runt år 2000 skrev jag upp 30 teman och ville skriva tre manus på varje tema.... Det var Familj, Kärlek, Stad, Land, Dröm, Djur, Sport, Natur, Teknik, Ålder, Kön, Sex, Film, Pengar Pengar Pengar osv osv......
Blev över 100 idéer och ca 30 färdiga manus under två års tid och skrev hela tiden, varje manus tog två veckor och så fort man var klar började man med nästa..... Aldrig använt temat Politik men det var en bra kreativ katalystor och ju mer begränsat området är desto bättre blir det.... Detta var väldigt begränsat. Inte om politik, om val, i Sverige, 2014... Alltså Valet i Sverige 2014 och man skalar ner och tvingar fram konkreta idéer och situationer och det blir bra struktur och det var så de gjorde med Torsk på Tallin.
Torsk på Tallin, den ensamme värmlänningen som tror att kärlek finns i ett annat land.... Gustavssons och Rheborgs paradroller.... helt grymma. Temat är tacksamt och finns massor att göra på temat relationer och även det där om svenska kvinnor som drömmer om medelhavsmän och svenska män som drömmer om ryskor och thailändskor och de bor vägg i vägg och slutscenen: att de träffar på varann för första gången och.....
Man blir nedstämd när man tänker på svt drama och svensk film. Där finns pengarna. Och det blir bara sämre och sämre för varje år och idag håller mediagymnaiset högre nivå på manus och på idéerna också....
I 9 fall av 10 tänker man direkt: hur kan detta manus ha släppts igenom? I nio fall av 10 hade de kastats direkt i papperskorgen i USA. Man tänker hur det kunde blivit så. Att Danmark skapar filmer efter filmer som är helt grymma på klockrena teman och klockrena manus och i Sverige: bajs....
Fram till nu: Solsidan och Welcome to Sweden och Jättebästisar och en ny vår är här... Skulle aldrig ta kontakt med de som har hand om statligt stöd inom film , eller med svt drama, det måste vara helt kört. De har ju inga krav på manus alls , och noll krav på bra idéer. Det finns 200 bra idéer på aktuella brinnande teman som bara ligger och väntar på att bli filmade och ..... 2-4 produktioner varje år på svt drama. Budget på 100 miljoner totalt. Tror att det är pengarna som är probelmet och hela orsaken.... Det är ett konstigt system i Sverige. För manusförfattare och dramatiker och 300 000 kr måste utbetalas till dom för en film, och det är de där avtalen som saboterar. Samma med teatern, de har inte råd med nyskrivet. Och de skulle aldrig dela ut den där årslönen till en okänd, har aldrig hänt. Allt går till de som är knutna till teatern, sig själva kan man säga. Förmodligen samma med svt drama, en intern angelägenhet, egna produktionskurser, uppdragen går till de knutna till arbetsplatsen på något sätt och kanske samma med filmen och DI och det är enda förklaringen man kan se. Kvaliten på manus bryr de sig inte om i alla fall. Ingen aning om vilka som arbetar med det där, kallas SVT pitch numera, men de byter väl personal hela tiden.
Förra årets produktioner var Molanders, Äkta Människor och Inte värre än Andra. På temat famlijerelationer och stad kontra land, den första, den andra på temat teknik (robotar) och det tredje skulle handla om handicap. En serie där döva och talande möts.
Tycker itne någon är särskilt bra idé och finns 20 hetare teman , men de skulla abosolut kunna funka. Robotar är den hetaste teknikfrågan just nu..... Det som alal hjärnor sysslar med i världen och den stora revolutionen efter internet.... Om 30 år när massproduktioner av robotar tar fart och de finns i var mans hem...då börjar tankarna. Kommer finnas en praktisk användning av robotar och en underhållande. Man kan göra massa spännande på det temat. Säker på att många arbetsplatser kommer använda sig av robotar. Även serviceyrken. och tror robotarna komemr passa utämärkt som nannys.... barnpassare... barnen komemr gilla robotar och de läser sagorna som riktiga människor inte orkar och de kan vara mjuka barnrobotar.... Det mest oroande med robotarna: de komemr användas i vapenindistrin och på sikt komemr det bara vara en kamp mellan pobotar på krigsfälten...
.Men manus var så dåligt....
Och samma med Inte värre än andra... skulelvara en komedi... itne en roligt konflikt i heal serien. inte en rolig scen